vesijuttu

Lukemalla 100 sivuisen sähkökirjan säästät 500 litraa vettä

Puhdas vesi on suomalaisille itsestäänselvyys. Vain vähäinen osa käyttämästämme vedestä kuluu suoraan vaikkapa ruoanlaitossa tai peseytymisessä. Suurin osa kuluu käyttämiemme tuotteiden elinkaaressa.

Paperin valmistuksen ns. vesijalanjälkeä voi havainnollistaa sillä, että A4-arkin valmistukseen kuluu 10 litraa vettä. Timehousen älykirja on ympäristön ystävä. Sen vuoksi ei tarvitse kasketa sademetsiä, ne eivät kasaudu kaatopaikoille ja niiden ekologinen jalanjälki on painotuotteeseen verrattuna vähäinen.

Vesijalanjälki tarkoittaa sitä, kuinka paljon henkilö, yhteisö, valtio tai vastaava on kuluttanut maailman vesivaroja kaikkien kuluttamiensa hyödykkeiden myötä. Kulutettuihin vesivaroihin lasketaan talousveden lisäksi kaikki vesi, joka on tarvittu esimerkiksi viljelyyn, teollisuuden prosesseissa ja tuotteiden valmistukseen.

Toki kaikki inhimillinen tuotanto, myös tietotekniikka, kuluttaa vesivaroja tavalla tai toisella. Puuvillasta valmistettuun T-paitaan, johon meidänkin koodaajamme mielellään pukeutuvat, kuluu 2700 litraa vettä. 100 grammaa suklaata tarvitsee 2400 litraa, hampurilainen 2400 litraa ja kilo naudanlihaa huikeat 15 500 litraa. Lihantuotanto kuluttaa vettä 8–10 kertaa enemmän kuin viljantuotanto.

Väestönkasvu ja kulutuksen lisääntyminen voimistavat maapallon vesivaroihin kohdistuvaa painetta ja muutokset kulutustottumuksissa näkyvät suoraan myös valtioiden vesijalanjäljissä.

Oma lukunsa on vielä lukemisen vaikutus hyvinvointiimme. Lukeminen tutkitusti vahvistaa sosiaalisia suhteita, vähentää stressiä, edistää terveyttä, viihdyttää, auttaa arjen hallinnassa ja paljon muuta.

Lue siis älykirjoja niin maailma pelastuu.

Jakaminen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

Tehdään hyvä verkkokauppa

Hyvä verkkokauppa on selkeä ja helppokäyttöinen. Viesti kuluttajilta on hyvin yksiselitteinen: verkkokaupan täytyy olla ajantasainen, maksun suorittamisen ja tilaamisen täytyy olla mahdollisimman helppoa ja sujuvaa. Graafinen suunnittelu verkkokaupan ulkoasussa on tärkeää, koska se antaa ensivaikutelman yrityksestä, mutta ei korvaa puutteellisuuksia toiminnallisuuksissa. Oli verkkokauppa visuaalisesti miten hieno tahansa, mutta käyttöliittymä ei skaalaudu puhelimen näytölle tai tuotetiedot eivät ole ajantasalla, menetetään paljon asiakkaita.

Lue lisää »

Ilmaisia kuvia

Tässä on Timehouse Oy:n pieni lahja asiakkaillemme ja muille viestinnän ammattilaisille pehmentämään lomien päättymisen aiheuttamaa järkytystä. Alla on lista 15 sivustolle, joilta saa ilmaiseksi kuvamateriaalia moniin tarpeisiin. Linkit on tarkastettu heinäkuun lopulla ja silloin vielä kaikki toimivat.

Lue lisää »
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!