Verk­ko­kaup­pa
verkko­kauppa
verkko­kauppa

Verkkokauppa on internetin välityksellä toimiva kauppa, joka on aina auki ja palvelee kaikkia netin käyttäjiä. Timehousen ratkaisu, eShop+, hallitsee kaikki perustoiminnot ja osaa automatisoida myös sähköisten tuotteiden kaupan.

Timehouse Oy:n verkkokauppa voidaan intergroida osaksi yrityksen internetsivuja ja sen visuaalista ilmettä voidaan säätää tarpeen mukaan. Verkkokauppa voidaan myös integroida asiakkaan taustajärjestelmiin (CRM, laskutus, logistiikka, käyttäjänhallinta, jne.). Timehouse on toteuttanut integraatioita moniin eri järjestelmiin.

Sähköinen kauppa on aidosti auki ympäri vuorokauden eikä sieltä näpistellä, vaikka siellä ei ole henkilökuntaa. Internetissä oleva kauppapaikka palvelee joka puolella maailmaa kaikkia potentiaalisia asiakkaita. Timehousen verkkokaupan erityisvahvuus on sähköisissä tuotteissa. Ohjelmistot ja käyttöoikeudet voidaan myydä siten, että verkkokauppa laatii käyttäjäkohtaiset lisenssit ja automatisoi koko prosessin. Toki siellä voi edelleen myydä myös sateenvarjoja, suolakurkkuja ja rantalomia.

Verkkokaupan toiminta

Aloitus

Uudessa verkkokaupassa voi myydä käytännössä mitä tahansa. Järjestelmän lisäksi kauppa tarvitsee menestyäkseen kumppaneita logistiikkaan, maksuliikenteeseen, kirjanpitoon ja markkinointiin.

Ennen perustamista kannattaa suunnitella tuoteryhmittely, sisällöt, markkinointikanavat sekä prosessit asiakaspalveluun, tilausten vastaanottamiseen, toimittamiseen ja tuotepalautuksiin etukäteen. Huolellinen etukäteissuunnittelu nopeuttaa työtä varsinaisessa kaupan rakentamisessa.

Markkinointi

Nykyaikaiset kaupat ovat monikanavaisia. Ole esillä siellä mistä asiakkaasi etsivät sinua. Varmista ainakin että kauppasi löytyy hakukoneista ja ole läsnä sosiaalisessa mediassa. Markkinoi verkkokauppaasi Google Adwordsin kautta ja muissa suosituissa palveluissa. Seuraa kävijöitäsi Google Analyticsin avulla jotta huomaat tuottavat markkinointikanavat.

Ihmiset luovat myytävistä tuotteista mielikuvaa myös myymälän viihtyisyyden mukaan. Sama pätee verkkokaupassa. Ostoprosessia helpottava tyylikäs ja moderni verkkokauppa luo positiivista yrityskuvaa ja lisää asiakastyytyväisyyttä. Verkkokaupan ulkoasu on täysin muokattavissa yrityksesi ilmeen mukaiseksi, jolloin ostokokemus on yhtenäinen muun markkinoinnin kanssa.

Kävijästä asiakkaaksi

Onnistu muuttamaan sivustosi vierailijat asiakkaiksesi tarjoamalla heille aina verkossa mieluisimmat maksutavat. Kun ne toimivat hyvin, tarkoittaa se vähemmän kesken jääneitä tilauksia ja enemmän myyntiä. Hyvä maksutapavalikoima on tärkeä osa konversio-optimointia, eli kävijöiden muuttamista asiakkaiksi. Verkkokaupassa se on aivan yhtä tärkeää kuin hakukoneoptimointi, joka tähtää siihen, että asiakasmassa löytää verkkokauppasi. Seuraava askel on saada mahdollisimman moni kävijä tekemään ostoksia, kasvattaa kertaostosten kokoa ja uusintaostojen määrää.