Ohjelmistojen ja järjestelmien integrointi on vuosi vuodelta helpompaa ja kustannustehokkaampaa. Avoimen lähdekoodin ohjelmistojen ja API-rajapintojen (Application Programming Interfaces) saatavuus tekevät teknisistä integraatioista mahdollisia myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
Toteutettuamme lukemattomia määriä järjestelmäintegraatioita, olemme myös todistaneet toistuvasti niiden tuomia etuja. Integraatioiden tuottama kehitys, mm. työn tehokkuudessa, tuottavuudessa ja turvallisuudessa, kääntyvät lähes poikkeuksetta konkreettisiksi, liiketoiminnallisiksi hyödyiksi asiakkaillemme.
Tässä blogissa käymme läpi, kuinka integraatiot voivat auttaa yritystäsi saavuttamaan liiketoiminnalliset tavoitteensa.
Tehokkaampaa tietojen käsittelyä
Integraatioiden avulla data siirtyy järjestelmien välillä tehokkaammin, nopeammin ja ilman manuaalista työtä.
Datan käsittely voi olla kallista ja aikaa vievää, joten sen automatisointi auttaa yritystäsi toimimaan kustannustehokkaasti ja ketterästi. Nopeammat käsittelyajat vähentävät myös epäselvyyksiä, virheitä, hukattua dataa ja jopa menetettyjä kauppoja.
Parempi datan käsittely tarkoittaa myös parempaa asiakaspalvelua ja parempaa asiakaskokemusta (lisää tästä myöhemmin).
💡 Vinkki:
Ole luova integrointien ja automaatioiden hyödyntämisessä. Voit esimerkiksi integroida CMS- ja CRM-järjestelmäsi niin, että erilaisten sisältölatausten tiedot lisätään automaattisesti asiakkuudenhallintaan, jonka lisäksi tapahtuma laukaisee automatisoidun sähköpostiviestiketjun markkinoinnin tai lisämyynnin edistämiseksi.
Työn tehokkuus ja datan virheettömyys
Integroidussa järjestelmässä manuaalisen työn tarve vähenee, jolloin työntekijöiden aikaa säästyy strategisesti merkityksellisempään työhön. Myös tarvittavat muutokset prosesseihin voidaan toteuttaa nopeammin ja laajemmalle.
Kun manuaalinen työ tietojen syötössä vähenee ja työprosessit yhtenäistyvät, sekä virheiden että turvallisuusuhkien määrät laskevat.
Integraatiot vähentävät:
- Manuaalisia syöttövirheitä
- Datan päällekkäisyyttä
- Vanhentunutta dataa
- Huonolaatuista dataa.
💡Vinkki:
Mikään järjestelmä ei ole täydellinen. Varaudu virheisiin ja odottamattomiin käyttökatkoksiin esimerkiksi seuranta- ja hälytysjärjestelmillä, varmuuskopiointi ja palautussuunnitelmalla sekä säännöllisillä testauksilla ja päivityksillä.
Kustannustehokkuus
Integraatiot ovat usein tietoisia investointeja liiketoimintaan. Ne mahdollistavat niin palveluiden ja järjestelmien kehittämisen kuin parantavat henkilöstökokemusta.
Integraatioiden ROI (sijoitetun pääoman tuottoaste) on yleensä lisääntyneen automaation ansiota. Automaatiot säästävät aikaa ja auttavat hallitsemaan kustannuksia tehokkaammin. Ole kuitenkin tarkka kartoittaessasi automaatiotarpeita. Huonosti toteutettu ratkaisu voi hyötyjen sijasta tuottaa ongelmia ja sekoittaa arvokasta dataasi.
Järjestelmäintegraatioiden kustannustehokkuutta lisää niin ikään niiden avulla saavutettava tehokkaampi infrastruktuuri. Integraatiot auttavat luomaan vahvemman mutta kevyemmän kokonaisuuden, joka vaatii vähemmän kallista ylläpitoa.
💡Vinkki:
Lähesty integraatioita strategisesti ja ota niiden suunnittelussa aina huomioon myös pitkän aikavälin muutokset. Näin varmistat, että toteutetut ratkaisut kasvattavat kustannustehokkuutta liiketoiminnassasi. Lisäksi hyvin laaditun integraatiosuunnitelman avulla voit lisätä uskottavuutta ja luotettavuutta sijoittajille ja muille tärkeille sidosryhmille.
Raportointi ja tietoon perustuva päätöksenteko
Integraatioiden avulla voit edistää strategista ajattelua sekä oikeaan tietoon pohjautuvaa päätöksentekoa. Ne mahdollistavat laadukkaan datan sekä liiketoiminnallisesti merkittävät huomiot ja oivallukset yrityksestäsi (ja kilpailijoista).
Tulevaa ennustava analytiikka voi auttaa hallinnoinnissa ja suunnittelussa, kuten varastotason määrittelyssä tai markkinointibudjetin painotuksessa. Reaaliaikainen data mahdollistaa puolestaan ketterät ja vastuulliset toimintatavat.
Visualisoi ja analysoi dataa Business Intelligence (BI) -työkaluilla kuten Googlen Looker Studiolla tai Microsoft Power BI:lla.
Parempi asiakaskokemus (CX)
Hyvä asiakaskokemus luodaan laajan tiedon ja kokonaisvaltaisen ajattelun avulla. Mitä enemmän tiedät asiakkaistasi, sitä paremman palvelun voit heille tarjota.
Voit kehittää palveluitasi ja tuotteitasi integraatioiden avulla. Ne helpottavat yksilöllistä, personoitua markkinointia, mahdollistavat erilaisia tuote- ja tarjousehdotuksia käyttäjillesi sekä paljon muuta.
Integroi CRM-järjestelmäsi asiakaspalvelussasi käytettyihin työkaluihin, jotta tukikeskustelut kirjataan ja niiden seuranta tehostuu.
Aloita asiakaskokemuksen mittaaminen ja katso, miten voit hyödyntää integraatioita kehittääksesi sitä.
Skaalautuvuus ja kilpailuetu
Integroidut järjestelmät ovat helpommin skaalattavissa, ja ne tarjoavat mahdollisuuden luoda jotain täysin räätälöityä ja ainutlaatuista.
Integraatioiden avulla moni asia helpottuu: uusiin toimipaikkoihin laajentaminen, tuotteiden tai palveluiden lisäämien, henkilöstön koulutus ja niin edelleen. Myös uuden teknologian omaksuminen koko yrityksessä on vaivattomampaa.
Integraatiot voivat tarjota myös kilpailuetua. Integraatioiden avulla muodostetaan strategisia kumppanuuksia ja kehitettään organisaation omaa digitaalista ympäristöä. Voit luoda oman, ainutlaatuisen liiketoimintakokonaisuuden, jota kenelläkään muulla ei ole.
Tietoturvan kehittäminen
Tietoturvan merkitys kasvaa vuosi vuodelta, eikä sen merkitystä voi enää sivuuttaa enää edes pienissä organisaatioissa. Järjestelmien integrointi on yksi tehokas tapa edistää tietojesi turvallista hallintaa, suojausta ja seurantaa sekä vähentää riskejä.
Toisaalta huonosti suunnitellut teknologiaratkaisut voivat aina tuoda mukanaan tietoturvariskejä, näin on myös integraatioiden kohdalla. Siksi tietoturva tulee huomioida kattavasti jokaisessa integraatioprojektissa.
Tietoturvan kannalta integraatioiden hyöty näkyy muun muassa siinä, että niiden avulla voit yhdistää järjestelmäsi kestitytettyyn hallintaan ja valvontaan. Näin tietoturvaan liittyviä tapahtumia voidaan seurata tehokkaammin.
Integraatiot mahdollistavat myös monia muita tietoturvan kannalta oleellisia asioita kuten paremman pääsynhallinnan, yhdenmukaiset tietoturvakäytännöt ja automaattisten päivitysten käyttöönoton nopeasti kaikille järjestelmille.
💡Vinkki:
Integraatiot voivatkin olla yksi tapa edistää erilaisten tietoturvaan ja kyberturvallisuuteen liittyviä vaatimuksia ja standardeja. Oletko jo tutustunut NIS2-direktiiviin? Lue lisää.
Tehokkaampi ja yhtenäisempi työkulttuuri
Järjestelmäintegraatiot voivat vaikuttaa positiivisesti myös organisaation kulttuuriin ja viestintään. Ne viestivät jo itsessään siitä, miten haluat organisaatiosi toimivan: jaetun tiedon ja yhteistyön avulla.
Integroidut järjestelmät tehostavat tiedonkulkua ja parantavat yhteistyötä, mikä edistää avoimempaa ja yhtenäisempää työympäristöä. Integraatiot lisäävät myös läpinäkyvyyttä ja nopeuttavat päätöksentekoa, koska tieto on helpommin saatavilla.
Lisääntynyt automaatio puolestaan vähentää monotonista datansyöttötyötä. Näin työntekijät voivat keskittyä innovatiivisempiin töihin, jolloin motivaatio ja työhyvinvointi kasvaa.
Huomioi nämä asiat, kun valitset integraatiokumppania
Teknisen kumppanin kanssa työskentelyssä on usein kyse omien sekä yhteistyötahon arvojen ja toimintatapojen yhteensovittamisesta.
Kartoita nämä kysymykset ennen kumppanin valintaa:
- Kuuntelevatko he aidosti tarpeitasi?
- Onko heillä kokemusta?
- Ymmärtävätkö he liiketoimintaasi ja alaa, jolla toimit?
🔔 Suunnitteletko järjestelmäintegraatiota?
Olemme toimittaneet teknologiaratkaisuja yli 35 vuoden ajan niin suomessa kuin ulkomailla. Tuotamme palveluja ja ratkaisuja räätälöidysti, panostaen liiketoiminnalliseen hyötyyn. Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!