Digitaalisesta julkaisemisesta on monia etuja kustantajille, jotka tuottavat pedagogista tai ammatillista sisältöä. Se avaa mahdollisuuden kehittää olemassa olevia prosesseja, laajentaa toimintaa ja parantaa tarjontaa.
Digijulkaisemisen edelläkävijänä toimiminen voi auttaa luomaan parempia suhteita sidosryhmiisi, kuten opettajiin ja oppilaitoksiin tai asiantuntijoihin, sekä toimia avaintekijänä kansainvälistymisessä.
Mutta miten näitä hyötyjä voidaan konkreettisesti saavuttaa?
Tutustu alta keräämiimme vinkkeihimme, jotka auttavat opetus- ja tietomateriaalin kustantajia menestymään digitaalisessa julkaisemisessa.
Tehosta toimintaasi ja mukaudu opetusteknologian kehitykseen

Digijulkaiseminen mahdollistaa virtaviivaisemman ja yksinkertaisemman julkaisuprosessin. Digitaalisten työkalujen avulla voit tehdä toiminnastasi ketterämpää, keskittää resurssejasi ja vähentää virheitä.
- Keskity muutoksen aikana omien työprosessiesi kehittämiseen. Omia, vanhoja työprosessejasi ei kannata muuttaa täysin tai yrittää sovittaa valmiiseen muottiin. Käy sen sijaan läpi, voisiko niitä suoraviivaistaa ja tehostaa. Miten on uusien, siirtymän kautta syntyvien prosessien laita?
💡Vinkki: DAM, eli ”digital asset management” on hyödyllinen käsite, johon kannattaa perehtyä. - Hyödynnä teknologioita ja työkaluja, jotka auttavat tekemään toiminnastasi kilpailukykyisempää. Oletko ajatellut, miten tekoäly tai automaatio voivat tukea tai kehittää toimintaasi? Entä erilaiset järjestelmäintegraatiot tai data-analytiikkatyökalujen hyödyntäminen?
- Tee yhteistyötä muiden kustantajien sekä alustatoimittajien kanssa. Näin voit potentiaalisesti kasvattaa levikkiä ja verkostoja. Voit myös päästä tutustumaan siihen, miten muut toimijat toteuttavat digijulkaisutoimintaansa.
Hyödynnä dataa monipuolisesti

Yksi digitaalisen julkaisemisen suurimmista eduista on mahdollisuus kerätä ja hyödyntää yksityiskohtaista tietoa siitä, miten ihmiset käyttävät materiaaliasi verkossa.
Datan kerääminen ja seuranta ovat sidoksissa käyttämääsi alustaan ja teknologiaan. Lähes kaikissa ympäristöissä on kuitenkin tarjolla suorastaan vallankumouksellisia mahdollisuuksia datan hyödyntämiseen printtijulkaisemiseen verrattuna.
- Voit kasvattaa sisältösi arvoa käyttäjälle tarjoamalla tietoa ja analytiikkaa hänen omasta toiminnastaan, kuten opiskelujen edistymisestä.
- Puhtaan datan lisäksi on tärkeää huomioida myös se, miten tietoa esitetään. Pohdi, miten tallennat, kommunikoit ja visualisoit datasi.
- Käytä keräämiäsi tietoja tuotteesi tai palvelusi kehittämiseen. Mitä analytiikka kertoo? Tulisiko sinun reagoida tähän ja jos kyllä, miten?
💡Vinkki: Voit myös kääntää ajatuksen toisinpäin ja jopa kaupallistaa osan datastasi – ehkä tiedoista voi olla hyötyä käyttäjillesi. Voisitko tarjota jotakin dataa esim. osana premium-palvelua? - Huomioi myös se, miten keräät dataa. Automaattisesti kerääntyvien käyttötilastojen lisäksi voit kerätä tietoa käyttäjiltä esimerkiksi erilaisten palautekyselyjen avulla.
- Käytä keräämääsi dataa trendien seuraamiseen ja hyödynnä arvokasta tietoa omassa sisällöntuotannossasi, erityisesti markkinoinnin vipuvoimana.
Hyödynnä yhteistyötä asiantuntijoiden, opettajien tai kouluttajien kanssa
He, jotka ymmärtävät sisältösi aidon käyttötarpeen reaalimaailmassa, voivat antaa sinulle korvaamatonta apua digijulkaisutoimintasi kehittämisessä.
- Tee yhteistyötä sidosryhmiesi kanssa, olipa kyseessä peruskoulun opettajat tai ammatilliset asiantuntijat ja kouluttajat, sekä etsi heidän kanssaan tapoja, joilla digitaaliset materiaalisi vastaavat arjen aitoihin tarpeisiin.
- Pyri tarjoamaan erityistä tukea opettajille ja kouluttajille, jotka ovat avainasemassa opetus- ja koulutusmateriaalin käytössä. Luo vankka tukikulttuuri ja ota opettajien palaute vakavasti. Voit myös hyödyntää erilaisia portaaleja tai digiyhteisöjä eri sidosryhmille.
Testaa työkalusi

Mikä tahansa julkaisujärjestelmä voi kuulostaa teoriassa upealta, mutta todellinen testi järjestelmälle löytyy vasta konkreettisen käytön myötä.
- Pyri olemaan utelias ja testaa teknologiaa perusteellisesti ennen kuin sitoudut siihen.
- Ole varovainen takertumasta pelkkiin referensseihin tai tapaustutkimuksiin, erityisesti jos ne estävät sinua kokeilemasta ohjelmistoa kunnolla ja saamasta kunnollista demoa.
- Älä investoi työkaluun, joka ei tarjoa toimivaa jatkotukea tai kehityspalveluita. Ohjelmisto, joka ei toimi yhdessä liiketoimintasi kanssa, on turha.
- Digitaalisen sisällön tulisi olla helppoa käyttää ja hallita, mutta monet yritysjulkaisutyökalut ovat kömpelöitä. Ole vaativa selvittäessäsi kaikkia työkalun ominaisuuksia.
- Tee yhteistyötä konsultin tai teknologiakumppanin kanssa. He voivat antaa arvokasta tukea, kun navigoit eri vaihtoehtojen välillä ja auttaa sinua löytämään tarpeisiisi sopivan vaihtoehdon.
On tärkeää hyväksyä, että digitaalisen julkaisemisen omaksuminen aiheuttaa jonkin verran häiriöitä ja muutoksia organisaatiosi työskentelytapoihin. Toisaalta järkevien lähestymistapojen avulla näitä häiriöitä voidaan lieventää. Uuden teknologian ei myöskään tarvitse johtaa vanhojen toimitustyökalujen täydelliseen hylkäämiseen.
Älä pelkää ohjelmistojesi räätälöintiä tai integrointia
Ajatus ohjelmistopaketista, joka ”ratkaisee kaikki meidän ongelmamme”, voi vaikuttaa erittäin houkuttelevalta. Valitettavasti todellisuudessa tämä harvoin on realistista.
Mukautettu, räätälöity ohjelmisto herättää monissa negatiivisia ajatuksia. Joskus tämä indikoi myös todellisuutta; monissa tapauksissa avoimen lähdekoodin, helposti hyllyltä saatavilla olevan valmisohjelmiston valinta on järkevää.
Samaan aikaan ohjelmistojen räätälöinti on yhä edullisempaa ja voi tarjota käyttöösi kokonaisuuden, joka on sovitettu täysin oman toimintasi tarpeisiin. Muista, että teknologian aito hyöty tulee siitä, miten hyvin se soveltuu liiketoimintasi tarpeisiin. Järjestelmäintegraatiot voivat myös tuottaa merkittävää hyötyä, kun yhdistät eri työkalujen välisen tiedonkulun ja vältät manuaalisten virheiden syntymisen julkaisuprosessin aikana.
Digitaalisen markkinoinnin ymmärrys tukee kasvua
Digitaalisen markkinoinnin ymmärtäminen auttaa sinua maksimoimaan digijulkaisutoiminnan hyödyn. Yhdistämällä nämä kaksi digitaalista voimavaraa voit saavuttaa suurta kasvua suhteellisen pienillä investoinneilla.
- Mieti, miten verkkosivujen design, asiakas- ja käyttäjäkokemus sekä sisältö voivat kaikki yhdessä luoda asiakkaitasi puhuttelevaa tarinaa ja siten edistää sisältösi myyntiä. Hyödynnä tarinankerronnassa erilaisia kanavia ja sisältötyyppejä kasvattaaksesi näkyvyyttä.
💡Vinkki: Oletteko jo hyödyntäneet lyhyitä videoita? Niiden suosio jatkaa kasvamistaan, ja ne ovat kustannustehokas sekä huomiota herättävä formaatti. - Ihmiskasvot ja sosiaalinen todiste (social proof) ovat erittäin tärkeitä. Hyödynnä niitä markkinointiponnisteluissasi esimerkiksi haastattelemalla asiantuntijoita, asiakkaita ja sisällöntuottajia sekä jakamalla tästä koostettua materiaalia verkkosivuillasi, sosiaalisessa mediassa ja digitaalisessa mainonnassa.
- Rekisterit kontakteista, kuten asiakkaista ja sisällöstäsi kiinnostuneista henkilöistä, ovat arvokkaita. Harkitse, miten voisit luoda tai kasvattaa tällaisia rekistereitä, esimerkiksi tarjoamalla ilmaisia kokeilujaksoja.
- Loppujen lopuksi digitaalinen markkinointi ei ole niin erilaista verrattuna muihin markkinoinnin osa-alueisiin. Työkaluja, alustoja ja terminologiaa on ehdottomasti enemmän, mutta älä anna sen pelottaa itseäsi.
Monikanavajulkaisu on täällä jäädäkseen

Harkitse kaikkia kanavia, joiden kautta sisältösi on vuorovaikutuksessa, ja sopeudu näiden kanavien ominaisuuksiin.
- Sisältöä tarjotaan opetus- ja koulutustilanteissa tänä päivänä diginä hyvin erilaisin tavoin kuten sovellusten, VR-laitteiden, pelien ja digitaalisten luokkahuoneiden avulla. Mieti, miten voit laajentaa sisältöformaattejasi vastaamaan näitä tarpeita.
- Kierrätä ja käytä materiaalia uudelleen mahdollisimman paljon ja tuo vanhaa, printtiformaatissa olevaa materiaalia digitaaliseen jakeluun.
- Äänikanavat ja podcastit ovat edelleen valtava etu monille mediayrityksille – onko tämä kanava, jota voisit harkita?
Timehouse – digitaalisen julkaisemisen osaamista jo vuodesta -87.
Olemme erikoistuneet digijulkaisemiseen, erityisesti tieto-, opetus- ja ammattimateriaalin teknologisiin ratkaisuihin. Erityisosaamisemme pääsee oikeuksiinsa, kun ratkaisemme kustannusalan toimijoiden haasteita ja autamme heitä menestymään julkaisutoiminnan monimuotoisessa maailmassa.
Onko sinulla jotain muuta digitaaliseen julkaisemiseen liittyvää, mitä haluaisit jakaa? Tai onko käsilläsi oma digitalisaatioprojekti, jossa voisimme olla avuksi?
👋 Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan asiasta lisää.