Asiakastarina
Tekoäly-chatbot laajentaa KauppakamariTieto- ja Ammattikirjasto-palveluita
- AI:ta hyödyntävä chatbot
- Konseptihaku
- Itseoppiva hakujärjestelmä
- Azure AI & ASP.NET
Timehouse toteutti tekoälypohjaisen KauppakamariAI-chatbotin, joka laajentaa Helsingin seudun kauppakamarin KauppakamariTieto- ja Ammattikirjasto-palveluita.
Asiakas ja yhteistyö
Helsingin seudun kauppakamari laajensi KauppakamariTieto- ja Ammattikirjasto-palveluitaan tekoälypohjaisen KauppakamariAI-chatbot-ratkaisun avulla. Chatbotin tehtävänä on koostaa palveluiden laajasta aineistosta tiiviitä ja relevantteja vastauksia käyttäjien kysymyksiin. Projektin tavoitteena oli tarjota käyttäjille nykyaikainen, nopea ja helppokäyttöinen tapa hakea tietoa palveluiden sisällöstä.
Kuinka Timehouse valikoitui yhteistyökumppaniksi?
Timehouse on tehnyt pitkään yhteistyötä Helsingin seudun kauppakamarin kanssa ja osoittanut vahvaa osaamistaan tekoälypohjaisten ratkaisujen parissa. Lisäksi KauppakamariTieto- ja Ammattikirjasto-palveluita ja niiden toimitusjärjestelmää on jo aiemmin kehitetty yhteistyössä Timehousen kanssa. Tämän myötä Timehouse valikoitui myös KauppakamariAI-projektin toteuttajaksi.
Ratkaisu
Chatbotin toimintalogiikka on yksinkertainen. Käyttäjä esittää kysymyksen, jonka tekoäly tulkitsee ja arvioi vastauksen muodostusta varten. Tulkinnan jälkeen tekoäly hakee KauppakamariTiedosta ja Ammattikirjastosta aiheeseen liittyvän lähdemateriaalin. Se kokoaa osumista tiiviin vastauksen käyttäjän käyttöoikeuksien mukaan. Vastausten luotettavuus ja osuvuus riippuvat lähdemateriaalin kattavuudesta ja jäsentelystä.
Timehouse mukautti projektissa lähdeaineiston hyödyntämisen mahdollistavan TimeAI RAG -rajapinnan Kauppakamarin ratkaisuun sopivaksi. Lisäksi vastausten rakennetta voidaan konfiguroida eri asiakastarpeisiin. Kauppakamarin käyttötapauksessa, jossa ratkaisu perustuu erityisesti ammattikirjallisuuteen ja asiantuntijatietoon, vastaukset muodostetaan yksinomaan annetusta lähdeaineistosta eikä kielimalli tuota sisältöä omin päin.
Lisäksi Timehouse toteutti Kauppakamarin tekoälyratkaisuun toiminnallisuuden, joka indeksoi KauppakamariTietoon ja Ammattikirjastoon lisätyt uudet ja päivitetyt sisällöt heti vastausten muodostuksessa hyödynnettäväksi. Indeksoitu sisältö on haettavissa myös konseptuaalisilla hauilla, jotka tunnistavat hakusanoihin liittyviä käsitteellisiä yhteyksiä ja ilmauksia.
Tekniikka ja statistiikka
- Azure AI (OpenAI & Cognitive Services) tuottaa älykkään kielen käsittelyn
- ASP.NET Core / C# Web API tarjoaa nopean ja vakaan palvelualustan
- Skaalautuva ja helposti integroitava AI-ratkaisu yrityksen järjestelmiin
Ammattikirjallisuuden tarpeisiin määritelty ja räätälöity chatbot.
Ilmaisuja ymmärtävä konseptihaku.
Itseohjautuva hakujärjestelmä, joka jatkaa oppimistaan materiaalien automaattisen indeksoinnin sekä käyttökertojen myötä.