Veera Einamon polku markkinointijohtajaksi on ollut moninainen. Kolme vuotta Timehousella on tuonut tunteen, että alavalinta osui oikeaan. Työssään Timehousella hän vastaa myynnistä ja markkinoinnista sekä toimii hakukoneoptimoinnin ja verkkosivustrategian asiantuntijana. Johtoryhmän jäsenenä hän pääsee myös jättämään oman kädenjälkensä suomalaisten yritysten digipresenssiin.
Vastikään Timehousen markkinointijohtajaksi nimetty Veera Einamo unelmoi lapsena päivästä riippuen taidemaalarin tai lääkärin ammatista. Vaikkei lapsuuden toiveammatit käyneetkään toteen, ihmisten auttaminen ja visuaalisuus ovat kulkeneet matkalla mukana tähän päivään asti ja ovat osa Veeran jokapäiväistä työtä.
Työskentely IT-alalla ei ollut selviö. Nuorena Veera luki itsensä muun muassa restonomiksi, luki historiaa sekä taidehistoriaa yliopistolla ja työskenteli museopalveluiden ja myynnin parissa. Jälkikäteen on helppo sanoa, että kipinä IT-alalla työskentelyyn on kytenyt jo lapsuudesta asti: Pikkutyttönä Veera seurasi IT-pioneeri-isänsä työtä Altavistan kehityksessä ja teki itse verkkosivuja jo ala-asteikäisenä. Reilut 25 vuotta myöhemmin Altavista on painunut unohduksiin ja verkkosivutkin modernisoituneet, mutta hakukoneet ovat edelleen osa Veeran arkea.
Veera kuvattuna isänsä kanssa 90-luvun DIGITAL-julkaisussa
IT-ala kutsuu
Loppuvuodesta 2020 Timehouselle haettiin myyntiedustajaa. Veera oli jo pidemmän aikaa kokenut melko konservatiivisen museoalan uranäkymät heikoiksi, ja niinpä hän ystävänsä innoittamana laittoi hakemuspaperit sisään.
”Timehousessa minua houkutti pieni, tiivis ja avoin työyhteisö, jossa sai tehdä ja kehittyä.”
Pian keskustelujen edetessä selvisi, että Veera pystyisi auttamaan monessa muussakin asiassa kuin myynnissä – olihan hän pienestä pitäen ollut tekemisissä verkkopalveluiden kanssa ja itseopiskellut hakukoneoptimointia.
Veeran saapumisen jälkeen Timehousen tiimiin on liittynyt myös muita alanvaihtajia kuten Nonna Hirvonen ja Peter Westersund.
Vetovoima vaihtui pitovoimaksi
Työt aloitettuaan Veera huomasi, että hän pääsee työssään tekemään asioita hyvin laajasti omia vahvuuksiaan hyödyntäen, ja mikä tärkeintä, vaikuttamaan itse tekemisensä fokukseen.
Tittelin vaihduttua myyntiedustajasta digimarkkinoijaksi, Veera alkoi toden teolla syventymään hakukoneoptimointiin. Hänellä oli jo ennen Timehousea kokemusta SEO:sta harrastuneisuuden kautta ja kunnolla liekki syttyi, kun hän tapasi Timehousessa hakukoneoptimoinnin parissa työskentelevän Kayleigh Töyrän ja alkoi kouluttautua aiheen pariin.
Hakukoneoptimoinnissa häntä viehättää konkreettisten, abstraktien ja teknisten asioiden sekä ihmisten käyttäytymiseen liittyvien tekijöiden yhdistyminen.
”Harvan asiakkaan haasteeseen on yhtä tiettyä reseptiä, vaan kaikki riippuu asiakkaan omasta tilanteesta ja strategiasta. Oman mausteensa tekemiseen tuo uusimmat opit ja alati muuttuva toimintakenttä.”
Veeran itseohjautuvalle ja itsenäiselle luonteelle hakukoneoptimointi on sopinut hyvin. Työssä pääsee tekemään asiakkaan liiketoimintaan konkreettisesti vaikuttavia asioita, kehittymään ja oivaltamaan – samoja asioita, jotka häntä ammatillisesti motivoivat:
”Unelmoin ammatillisesti siitä, että saan kehittyä ja tehdä uusia oivalluksia. Tärkeintä minulle työssä on nähdä oman työn kädenjälki, vaikuttaa ja tehdä muutosta. Aina voi tehdä asioita paremmin ja kehittyä – se pitää mielen virkeänä ja saa minut innostumaan työstä aina uudelleen.”
Timehousella töitä tehdään yhdessä ja erikseen, toimistolla ja etänä
Jatkossa Veera ottaa vastuulleen yhä isomman roolin Timehousen liiketoiminnan kehittämisestä. Johtoryhmän jäsenenä hän pääsee myös vaikuttamaan laajemminkin suomalaisten yritysten digipresenssiin ja jättämään oman kädenjälkensä toimialaan: ”Olen innoissani päästessäni osaksi kehittämään niin yhtiötämme kuin koko toimialaakin eteenpäin.”
Veera Einamo on nimetty Timehousen markkinointijohtajaksi 18.9.2023 alkaen. Samalla hänet on nimetty Timehousen johtoryhmään.