Digitaaliseen sisältöön perustavan liiketoimintamallin rakentaminen voi olla monimutkaista. Kaupallista menestys saavutetaan usein silloin, kun yritys hyödyntävää teknologiaa tehokkaasti ja mukautuu trendeihin ketterästi.
Mitä digijulkaisun tuomia liiketoiminnallisia hyötyjä on? Entä miten niitä voi soveltaa ja hyödyntää omassa liiketoiminnassa? Tässä artikkelissa vastaamme näihin kysymyksiin ja esittelemme käytännönläheisiä tapoja hyödyntää digitaalisia sisältöjä.
🌳Uusia kasvumahdollisuuksia digisisällöstä
Suuresta liiketoiminnallisesta kokoluokastaan huolimatta, digitaalista julkaisemista on vaikea määritellä yksiselitteisesti. Sen alaisuuteen mahtuu useaa erilaista toimintaa, kuten:
- Perinteiset kirjapainokustantamojen e-kirjat, jotka julkaistaan hyödyntämällä monikanavaisia julkaisuputkia.
- Akateemisella puolella julkaisijat tuottavat muun muassa perinteisistä oppimateriaaleistaan digisisältöä, joka ladataan lisenssimaksullisiin oppiportaaleihin.
Sanoma- ja aikakausilehdet ovat saatavilla myös digiversioina tai luettavissa sovellusten kautta. Suositut uutiskanavat sekä verkkojulkaisijat käyttävät hyödyksi suurta käyttäjävirtaa ja tuovat liikevoittoa sisältöön upotettujen mainosten kautta.
Digitaalisia julkaisuja voidaan toisin sanoen hyödyntää hyvin monipuolisesti erilaisten toimialojen liiketoiminnan tukena. ”Pay-to-play” mallin pelijulkaisut, palveluiden kuukausitilaukset, maksumuurit, mainostaminen, lisenssimaksut ja digikirjamyynti ovat vain muutama esimerkki vaihtoehdoista, joiden avulla voit laajentaa palveluitasi ja lisätä myyntiä digijulkaisujen avulla.
Tehokkaimmin julkaisuja hyödyntävät toimijat käyttävät erilaisten palveluiden yhdistelmiä, riippuen tuotetarjonnasta sekä asiakaskunnasta.
🏪Miksi digitaalisia julkaisuja kannattaa hyödyntää omassa liiketoimintamallissasi?
Kokonaan tai pääsääntöisesti digitaalisesti toimivilla yrityksillä on etunsa. Ilmiselvimmät niistä ovat yleiskustannusten-, tuotannon kustannusten- ja työntekijäkustannusten lasku. Digitoimijat voivat myös vaikuttaa vapaammin työskentelysijaintiin sekä työtapoihin.
Yritykset, jotka seuraavat pinnalla olevia uutisia ja pystyvät tarjoamaan reaktiivisesti ajankohtaisista aiheista digitaalisia julkaisuja asiakkailleen, saavat nopeasti lisää käyttäjäkuntaa ja seuraajia. Sosiaalinen julkaisu eli yrityksen sosiaalisen median tilien käyttö yhtenä tunnistettavana julkaisukanavana on erittäin suosittu taktiikka B2C-markkinoinnissa (esim. Iltasanomat).
Digitalisoituminen ei kuitenkaan ole ilmaista. Jotta pystyt tarjoamaan oikeasti toimivia ja käyttäjiä houkuttelevia digijulkaisuja, kiinnitä erityishuomiota palvelusi käyttökokemukseen. Digitaalisesti toimivien yritysten on myös varauduttava yhteensopivuusongelmiin, ohjelmistopäivityksiin, tietoturvan ylläpitoon sekä tekniseen asiakastukeen.
Oli julkaisusi digitaalinen tai ei, materiaalisi tulee olla houkuttelevaa ja eheää. Digitaalisenkin julkaisun kohdalla materiaalin laadukkuus tulee asettaa etusijalle.
🤝Digijulkaisun moninaiset käyttötavat
- Kierrätä materiaaliasi ja löydä sille uusia käyttötarkoituksia. Digijulkaisun avulla voit elävöittää ja herättää henkiin vanhoja materiaalejasi.
- Löydä uusia yleisöjä tarjonnallesi. Digitaalinen julkaisumateriaali on tehokas keino houkutella uusia asiakkaita palvelujesi ääreen.
- Oppimiseen ja koulutukseen liittyvät palvelut ovat erittäin suosittuja, ja hyvästä syystä. Ihmisillä on aina ollut tarve ja kiinnostus uuden oppimiseen. Voisiko sinun liiketoimintasi pohjalta luoda kursseja, tietopaketteja tai muuta oppimateriaalia?
- Digimainonta on suosittu ja tehokas tapa maksimoida tuloksia liiketoiminnan saralla.
🏆Näin onnistut digitaalisessa julkaisussa
- Yksi suurimmista kompastuskivistä on yrittää olla monessa paikassa samanaikaisesti. Mieti, mitkä alustat palvelevat liiketoimintaasi ja tavoittaa asiakkaasi. Kenkäkauppiaan ei kannata osallistua kirjamessuille ja asuntolainantarjoajat löytävät asiakkaita luultavasti paremmin muualta, kuin nuorille suunnatuilta somealustoilta.
- Hakukonenäkyvyyteen panostaminen kannattaa aloittaa nyt. Tagien, avainsanojen ja metadatan avulla asiakkaasi löytävät materiaalisi ja saavat tarvittavaa tietoa sisällöstäsi.
- Digitaalinen markkinointi perustuu volyymiin. Mitä enemmän saat klikkauksia ja kävijöitä, sitä enemmän tienaat.
- Harkitse mainosartikkelien ja maksettujen mainossisältöjen käyttöä markkinoinnissasi. Voisiko se tuoda liikennettä verkkosivullesi, blogillesi tai digilehdellesi?
📦Tilauspohjaisten palveluiden nousukausi: näitä oppeja voimme ammentaa digijulkaisuissa
Yksi suurimmista 2000-luvun trendeistä on ollut tilauspohjaisten tuotteiden ja palveluiden kasvu. Niiden avulla voit tarjota asiakkaillesi sisällönpääsyyn erilaisia maksullisia tilaus- ja jäsenyyspaketteja.
- Tilauksien ja jäsenyyksien avulla käyttäjillä on pääsy rajattuun tarjontaan, joten mieti millä tavoin voit tarjota palvelua, jota asiakkaat eivät voi saada muualta.
- Erilaisten lisenssipakettien tarjoaminen luo mikropolkuja eri sisältökokonaisuuksille. Lue lisää digijulkaisujen käyttökokemuspalveluistamme täältä.
- Kirjahyllyjen, pakettien ja kokoelmien tarjoaminen digitaalisten julkaisujen myynnissä on tehokas tapa lisätä tilauskantaa tarjonnallesi.
- Vangitsevan käyttökokemuksen luominen auttaa pysyvien asiakassuhteiden syntymisessä ja ylläpitämisessä.
🖥️Digitaalisten julkaisujen hyödyntäminen muilla liiketoimialoilla
Voit hyödyntää digitaalisen julkaisun tuomia etuja, vaikka liiketoimintasi ei suoranaisesti liittyisikään julkaisualaan. Tässä vinkit:
- Bloggaaminen on matalantason digijulkaisu, joka voi parhaimmillaan tuoda vakuuttavuutta ja samalla liikennettä verkkopalveluihisi. Jos haluat aloittaa digijulkaisemisen pienin askelin, aloita blogiartikkelilla.
- Digitaalisilla julkaisuilla voidaan myös tukea yrityksesi kysyntää ja arvostusta: voisitko tarjota esimerkiksi toimialaasi liittyviä ladattavia oppaita tai tutkimusjulkaisuja?
- Myös verkkosivustosi on digitaalisen viestinnän alusta. Voisiko digitaalinen julkaiseminen vahvistaa brändiäsi sivustosi kautta?
💶Vinkit tuottoisiin digijulkaisuihin
Näin käytät digitaalisia julkaisuja hyödyksesi kustannustehokkaasti:
- Panosta luotettavaan tekniseen järjestelmään heti kättelyssä. Huonolaatuisen tekniikan vaihtaminen myöhemmin tulee kalliiksi.
- Elvytä vanhaa sisältöäsi säännöllisesti, uuden sisällön luominen ei ole aina tarpeen.
- Investoi sisällönjakeluun ja ota selvää mitä alustoja potentiaalinen yleisösi hyödyntää eniten.
- Tee yhteistyötä yrityksellesi relevanttien yhdistysten ja liiketoimijoiden kanssa, jotka kiihdyttävät digisisältösi löytämistä.