Tekoäly, eli AI on moneen käyttötarkoitukseen soveltuva työväline. Sen avulla voidaan myös kehittää ja kasvattaa liiketoimintaa. Kustannustoiminnalle erityisiä tapoja hyödyntää tekoälyä tehostavat julkaisuprosesseja sekä kehittävät asiakas- ja käyttökokemusta.
Jatka lukemista ja lue alta listaamiamme konkreettisia tapoja, joilla kustantajat voivat hyödyntää tekoälyä.
Älykkään haun hyödyntäminen
Tekoälyn avulla voit luoda kehittyneen, käyttäjän kanssa “juttelevan” hakutoiminnon. AI-pohjainen haku parantaa sisältösi löydettävyyttä ja kehittää käyttökokemusta. Samaan hakutoimintoon voidaan liittää myös perinteinen avainsanahakutoiminnallisuus.
Sisällön personointi
Sisällön yksilöllinen räätälöinti lukijan mieltymysten perusteella on entistä helpompaa tekoälyn avulla. Algoritmit voivat analysoida lukijan aiempaa käyttäytymistä, kuten linkkien klikkauksia tai kuvaruudun vierityksiä, ja tarjota sen perusteella personoituja suosituksia. Tämä edistää lukijan sitoutumista sisältöösi sekä parantaa käyttäjäkokemusta.
Sisällöntuotannon automatisointi
Sisällön tuotanto vie ison osan resursseista julkaisutoiminnassa. Helposta työtä hyödyntämällä tekoälyä. Se voi luoda esim. otsikoita, kappaleita tai jopa kokonaisia artikkeleita perustuen asetettuihin parametreihin ja sääntöihin. Tämä nopeuttaa julkaisuprosessia ja vapauttaa resursseja muuhun luovempaan työhön.
Tekoälyn tuottaman sisällön suhteen on kuitenkin oltava kriittinen. Julkaistava materiaali tulee aina käydä manuaalisesti läpi ennen julkaisua. Näin voit olla varma sisällön todenperäisyydestä, kielen sujuvuudesta ja tekijänoikeudellisista seikoista.
(Lue lisää tekoälyn käyttöön liittyvistä tekijänoikeusasioista tästä artikkelistamme.)
- Vinkki:
Hyödynnä tekoälyä kuvien vaihtoehtoisten selitteiden (ALT-tekstien) tuottamiseen. Näin vältät selitteiden puuttumisen (tärkeää saavutettavuuden ja SEO:n kannalta) ja nopeutat sekä tehostat aikaa vievää työtä.
Lukijakäyttäytymisen ja sisällön analysointi
Tekoälyllä voidaan analysoida lukijoiden käyttäytymistä digitaalisilla julkaisualustoilla. Algoritmit voivat tunnistaa esimerkiksi trendejä, kuten suosituimpia aiheita tai lukemiskäyttäytymistä eri aikoina päivästä. Tämä tieto auttaa mukauttamaan sisältöä siten, että se vastaa paremmin lukijoiden tarpeita.
Toisaalta tekoälyä voidaan hyödyntää myös käyttäjäpalauteen tai arvostelujen analysoinnissa. Se tunnistaa mm. toistuvat teemat palautteissa ja antaa arvokasta tietoa siitä, miten julkaisujen laatua voidaan parantaa ja miten lukijoiden odotuksiin voidaan vastata entistä paremmin.
Kielentarkistus ja SEO-Optimointi
Työkalut, jotka hyödyntävät tekoälyä voivat tarkistaa kirjoitusvirheet, parantaa kielioppia ja auttaa sisällön optimoinnissa hakukoneita varten. Tämä on erityisen tärkeää digitaalisessa julkaisutoiminnassa, jossa laadukas sisältö ja löydettävyys ovat avainasemassa.
Kielen kääntäminen
Tekoälyn avulla voidaan toteuttaa myös aikaa vievä käännöstyö automatisoidusti. Kyseistä toiminnallisuudesta on hyötyä, kun palvellaan monikielistä käyttäjäkuntaa, ja sisältöä halutaan tarjota tehokkaasti eri kielillä.
Muista kuitenkin pohtia onko tekoälyn tuottama käännös riittävä omassa toiminnassasi. Voi myös olla hyvä vaihtoehto automatisoida käännökset vain osittain, jolloin julkaisupäätökset (ja mahdollisista korjauksista) vastaa ihminen.
Sisällön rikastaminen ja referointi
Sisällön rikastaminen hoituu tekoälyn avulla ketterästi. Anna tekoälyn tuottaa olemassa olevaan sisältöösi lisämateriaalia esim. oman tietokantasi perusteella. Toisaalta tekstiä voi olla tarpeen muokata eri formaatteihin, kuten lyhyemmäksi referaatiksi tai erilaisiin viestintäkanaviin sopiviksi.
Tekoälyllä on valtava potentiaali parantaa digitaalista julkaisutoimintaa monin eri tavoin. Sisällön personointi, automatisoitu sisällöntuotanto, käyttäytymisen ja palautteen analysointi sekä kielentarkistus ovat vain muutamia esimerkkejä siitä, miten tekoäly voi tuoda lisäarvoa julkaisualalla.
Käyttämällä tekoälyä hyödyntäviä työkaluja, voit optimoida prosessejasi, houkutella ja sitouttaa lukijoita sekä ennen kaikkea tarjota entistä parempia digitaalisia sisältökokemuksia. Tekoälyn integroiminen osaksi toimintaasi ei ole vain kilpailuetu, vaan myös askel kohti tulevaisuuden innovatiivista ja tehokasta julkaisualaa.