Menetät pian kaiken Google Universal Analytics -datasi! Oletko valmistautunut? 

Heinäkuun 1. päivä 2024 alkaen menetät pääsyn Googlen Universal Analytics -käyttöliittymääsi ja API:iin, ja kaikki siellä oleva data poistetaan lopullisesti.  

Tämä johtuu siitä, että Google Analytics 4 on ottanut Universal Analyticsin paikan Googlen analytiikkatyökaluna ja vanhan version, UA:n toiminta ajetaan alas.

Kokosimme tähän blogiin oleelliset tiedot ja aikataulut, jotka sinun on hyvä huomioida asiaan liittyen sekä konkreettiset toimenpiteet, joiden avulla varmistat, että asia on kunnossa omassa organisaatiossasi.

Huom. Jos et ole vielä siirtynyt Google Analytics 4:ään, tee se mahdollisimman pian! Varmista myös, että sivustollesi on vaihdettu vanhan Universal Analyticsin skriptisi tilalle Google Analytics 4 -ympäristösi skripti. 

Siirtymäaikataulu Universal Analyticsista Google Analytics 4:ään ja tärkeät päivämäärät

Lue alta tarkemmin siirtymätilanteesta ja -aikataulusta.

Menneet tapahtumat 

  • Maaliskuu 2023 
    Jos et ollut maaliskuuhun 2023 mennessä luonut Google Analytics 4 -ympäristöä (ja et ole estänyt erikseen sen automaattista luontia), Google loi sinulle Google Analytics 4 -ympäristön automatisoidusti. 
  • Heinäkuu 2023 
    Universal Analytics-ympäristöt lopettivat uusien tietojen käsittelyn eli datan keräämisen sivustoilta 1.7.2023. Tämän jälkeen Universal Analytics-ympäristöistä on voinut tarkastella vain vanhaa dataa. 

Mitä tapahtuu seuraavaksi 

  • Heinäkuu 2024 
    1.7.2024 alkaen et enää pysty käyttämään Universal Analytics -ympäristöäsi tai sen API:a, ja kaikki datasi poistetaan Googlen toimesta.  

Google Analytics 360 -asiakkaat 

Google Analytics 360 -asiakkaille osa siirtymäajoista ja niihin liittyvistä yksityiskohdista eroavat hieman edellisestä yhteenvedosta. Heidän kohdallaan tilanne on tämä: 

  • Tammikuu 2024 
    Myös Google Analytics 360 –asiakkaiden on siirryttävä käyttämään Google Analytics 4:ää viimeistään 1.1.2024. Tammikuusta alkaen myös jotkin raportointiominaisuudet lakkaavat toimimasta, esim. Lifetime Value -raportti ja Model Explorer
  • Maaliskuu 2024 
    Google lopettaa joidenkin mainosominaisuuksien tukemisen Euroopan talousalueella maaliskuussa 2024. 
  • Heinäkuu 2024 
    Kuten kaikki tavallisetkin Google Universal -ympäristöt, myös Google Analytics 360 -ympäristöjen tilit lopettavat toimintansa. Heinäkuusta 2024 alkaen et siis voi enää käyttää ympäristöäsi ja kaikki datasi poistetaan.

Toimintasuositukset: Mitä kannattaa tehdä juuri nyt? 

  1. Jos et ole vielä siirtynyt käyttämään Google Analytics 4:ää, tee se mahdollisimman pian! 
    Muista myös varmistaa, että sivustollesi on vaihdettu vanhan Universal Analytics -skriptisi tilalle Google Analytics 4 -ympäristösi skripti. Näin varmistat datan siirtymisen uuteen GA 4 -ympäristöön 
  2. Kartoita, tulisiko organisaatiosi tallentaa vanha UA-data ennen kuin on liian myöhäistä. Oleellista on pohtia, haluatteko mahdollisuuden tarkastella verkkosivustoanalytiikkaanne useamman vuoden taaksepäin. Mikäli olet epävarma asian suhteen, konsultoi asiantuntijaa.
  3. Mikäli haluat säilyttää datasi, voit tehdä sen hyödyntämällä esim. Googlen BigQuery -tietovarastopalvelua.  
  4. Lisäksi on hyvä huomioida, että Universal Analyticsin korvannut Google Analytics 4 säilyttää, toisin kuin edeltäjänsä, analytiikkadataa korkeintaan 14 kuukautta (riippuen asetuksistasi). Näin ollen, mikäli haluat datasi säilyvän tätä pidempään, tulee tieto siirtää muualle, esim. BigQueryn avulla.

Voit lukea aiheesta lisää Googlen sivuilta : ”Google Analytics 4 on korvannut Universal Analyticsin”.

Timehouse on yli 35-vuotias, kotimainen ohjelmistotalo. Tarjoamme IT-palveluita räätälöidysti asiakkaan liiketoimintaa mukaillen. Palvelutarjoomamme on kattava – autamme sinua aina hakukoneoptimoinnista ja digitaalisen liiketoiminnan konsultoinnista monimutkaisiin ohjelmistoratkaisuihin. 

Jaa artikkeli somessa

Selvitä miten voimme tuottaa hyötyä sinulle.

Jutellaanko?

Jätä yhteystietosi, ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat tekniset ratkaisut.

    Jutellaanko?

    Jätä yhteystietosi ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat ratkaisut.

      Scroll to Top