Verkkosivuston migraatio tarkoittaa merkittäviä muutoksia, jotka tehdään verkkosivuston teknologiaan, rakenteeseen, sisältöön, ulkoasuun tai palvelinsijaintiin. Tämä prosessi voi sisältää esimerkiksi verkkosivuston siirron uudelle alustalle, domainin vaihtamisen, sivuston uudelleenbrändäyksen tai teknisten optimointien toteuttamisen.
Migraation tavoitteena on usein parantaa käyttäjäkokemusta, hakukonenäkyvyyttä ja sivuston suorituskykyä. Se on monivaiheinen prosessi, joka vaatii huolellista suunnittelua ja toteutusta, jotta mahdolliset riskit, kuten liikenteen tai hakukonesijoitusten menetykset, voidaan minimoida.
Oletko itse suunnittelemassa merkittäviä muutoksia sivustollesi? Tutustu alta vinkkeihimme, joilla varmistat verkkosivustosi migraation onnistumisen
🐺 Vältä migraation yleiset sudenkuopat
Migraatioprojektit voivat kaatua yleisiin haasteisiin, jotka on kuitenkin mahdollista ennakoida:
- Selkeiden roolien ja vastuunjakojen puute projektissa.
- Puutteellisesti suunnitellut tai liian tiukat aikataulut.
- Sisällönhallinnan unohtaminen, erityisesti vanhan sisällön arkistoinnin ja uudelleenohjausten osalta.
- Teknisten ja liiketoiminnallisten tavoitteiden epätasapaino.
- Kommunikaation ongelmat kehittäjien, suunnittelijoiden ja sisällöntuottajien välillä.
- Uuden sivuston julkaisu- ja markkinointisuunnitelman puuttuminen.
- Hakukonenäkyvyyden lasku puutteellisten uudelleenohjausten tai huonosti suunnitellun sivustoarkkitehtuurin vuoksi.
🏆 Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Perusteellinen suunnittelu säästää aikaa ja rahaa pitkällä aikavälillä. Käy läpi nämä ennen muutostöiden aloitusta:
- Määrittele migraation tavoitteet. Haetko parempaa suorituskykyä, helpompaa ylläpitoa tai uusia toimintoja?
- Resursoi projekti viisaasti. Varmista, että asiantuntijoita ja aikaa on riittävästi kriittisiin vaiheisiin.
- Tee yhteistyösuunnitelma ulkopuolisen toimijan kanssa, jos käytät sellaisen apua. Määritä projektin laajuus ja vaatimukset selkeästi.
- Testaa nykyisen sivuston suorituskyky ja SEO-pisteet, jotta sinulla on vertailukohta uutta sivustoa varten.
Muista huomioida kaikki tekniset ja sisällölliset erityispiirteet:
➡️ Onko sivustolla integraatioita tai taustajärjestelmiä, jotka tulee ottaa huomioon?
➡️ Miten kuvat, mediagalleria tai muu digitaalinen aineistohallinta on toteutettu sivuillasi?
➡️ Onko sivuillasi maksuportaaleita tai muita järjestelmiä, jotka tulee konfiguroida?
➡️ Onko tietosuoja ja evästehallinta ajan tasalla?
➡️ Onko sivustolla monikielistä sisältöä tai käännöksiä?
💡Kurkkaa myös verkkosivuprojektin tarkistuslistamme täältä.
🥅 Määrittele selkeät tavoitteet ennen projektin aloitusta
Ennen verkkosivuston migraatiota on tärkeää määritellä sekä lyhyen että pitkän aikavälin tavoitteet. Haluatko parantaa sivuston suorituskykyä, siirtyä helpommin ylläpidettävään alustaan vai toteuttaa brändiuudistuksen? Selkeät tavoitteet auttavat rajaamaan projektin laajuuden ja resurssitarpeet.
Dokumentoi tavoitteet ja käy niistä säännöllisesti keskustelua tiimin kanssa. Tämä pitää projektin fokuksen kirkkaana, helpottaa etenemisen arviointia sekä helpottaa muutosten hallintaa. Suunnittele realistisesti ja varaa riittävästi aikaa testaukseen ja korjauksiin.
💡 Vinkki: Verkkokaupan migraatiossa huomioi erityisesti maksuportaalit, tuotehierarkia ja asiakasdatan eheys. Verkkokaupan migraatiovinkit löydät täältä.
🕵️ Auditoi nykyinen sivustosi
Nykyisen sivuston analysointi auttaa onnistumaan migraatioprojektissa.
- Arvioi sivuston suoristuskykyä ymmärtääksesi projektin tekniset lähtökohdat.
Hyödynnä esim. Google Search Consolea - Analysoi sisältö ja siihen liittyvä arkkitehtuuri.
- Varmista URL-osoitteiden indeksointi (tai sen tietoinen estäminen) hakukoneiden tietokantaan.
Esimerkiksi Screaming frog ja Site bulb ovat suosittuja työkaluja sivustojen indeksoinnin analysointiin. - Optimoi sivustosi mediasisällöt, kuten kuvat ja videot, tiedostomuotojen ja kokojen osalta.
- Tee tilannekatsaus sivuston metatietoihin: käy läpi sivujen otsikoinnit, metakuvaukset ja avainsanat.
🎮 Valitse oikea alusta
Alustan valinta riippuu verkkosivuston tarpeista ja rakenteesta. Ota huomioon:
- Skaalautuvuus ja tietoturva.
- Integraatiomahdollisuudet muiden järjestelmien kanssa.
- Millaista teknologiaa muut toimialallasi käytävät.
💡Lue asiantuntijamme vinkit toimiviin kustannusalan verkkosivuihin.
⏱️ Muista sisällön ja datan migraatio
Migraatioon liittyy aina manuaalista työtä, vaikka automatisointityökalut helpottavat prosessia.
- Työkaluista ja automaatioista on paljon hyötyä, mutta niiden käyttötavat ja prosessit pitää silti määritellä manuaalisesti.
- Tee suunnitelma sisällön päivitysprosesseihin ja hallinnointiin. Huomioi, että myös kuvat, videot ja dokumentit (esim. pdf-tiedostot) ovat osa sivuston sisältöä.
- Testaa julkaisun yhteydessä, että datasi liikkuu ja tallentuu oikein.
🔎 SEO:n turvaaminen migraatiossa
Hakukonesijoitukset voivat heiketä migraation yhteydessä huomaamatta. Tässä vinkkejä niiden säilyttämiseen:
- Pidä URL-rakenne mahdollisimman muuttumattomana.
- Tee 301-uudelleenohjaukset vanhoilta sivuilta uusille.
- Päivitä sivustokartta ja robots.txt-tiedosto.
- Optimoi metatiedot ja tarkista linkitykset (sekä sisäiset että ulkoiset).
🚩 Testaa ennen julkaisua
Varmista, että kaikki toimii moitteettomasti:
- Testaa lomakkeet, kirjautumiset ja ostoskoritoiminnot.
- Varmista, että linkit ja uudelleenohjaukset toimivat.
- Tarkista mobiilikäyttäjien kokemus.
Soft launch eli testijulkaisu on hyvä tapa varmistaa toimivuus ennen varsinaista julkaisua.
🥳 Julkaisupäivän muistilista
Ota nämä vinkit mukaasi verkkosivustomigraation julkaisupäivälle:
- Huomioi DNS-ohjauksen viiveet ja mahdolliset käyttökatkot.
- Arvioi miten toteutat migraation seurannan.
Hyödynnä analytiikkatyökaluja, kuten PowerBI:ta. (Lue vinkit PowerBI-työkalun käyttöön.) - Seuraa palvelimien lokitiedostoja epätavallista toimintaa silmällä pitäen.
- Google Search Console on lyömätön työkalu SEO-ongelmien havainnoinnissa.
- Muista markkinoida uusia verkkosivujasi uutiskirjeillä, somessa ja muiden mediakanavien kautta.
🥇 DevOps vie projektisi maaliin
Hyödynnä ketterää DevOps-toimintamallia migraatioprojektien tehokkaaseen hallintaan ja läpivientiin. Muista, että verkkosivustostrategia ei pääty migraatioon – se vaatii jatkuvaa päivitystä ja ylläpitoa. Lue lisää verkkosivustrategiasta täältä.
- Testaa ja kerää palautetta
- Säännölliset sisäiset tarkastukset ja auditoinnit varmistavat, että verkkosivustosi tukee liiketoimintasi tavoitteita kokonaisvaltaisesti.
- Pidä myös verkkosivuston teknologiaratkaisut ajan tasalla, jotta järjestelmä toimii luotettavasti ja täyttää tietoturvavaatimukset.
Suunnitteletko verkkosivuston migraatiota?
Verkkosivuston migraatio on haastava mutta palkitseva projekti, kun se toteutetaan huolellisesti. Kaipaatko tukea suunnittelussa ja toteutuksessa? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme – autamme sinua viemään projektisi maaliin onnistuneesti.