Olitpa vaihtamassa teknistä alustaasi, päivittämässä sivustosi visuaalista ilmettä tai tekemässä pieniä arkkitehtuurillisia muutoksia, verkkosivuprojekti voi aiheuttaa turhaa stressiä ja verenpaineen nostetta.
Projektit vievät usein enemmän aikaa ja rahaa kuin on ennalta arvioita. Aikatauluviiveet voivat tehdä markkinoinnin määräaikojen ja tavoitteiden saavuttamisesta haastavaa.
Olemme olleet mukana sadoissa, ellei jopa tuhansissa, verkkosivustoprojekteissa. Laadimme kaiken oppimamme pohjalta käyttöösi nopean tarkistuslistan, jolla voit välttää yleiset sudenkuopat ja ohjata seuraavan projektin menestyksekkäästi maaliin.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Selvitä ja kartoita projektisi sisältö ja laajuus huolella ennen muiden töiden aloitusta. Analysoi mitä kaikkea kokonaisuuteen liittyy hyödyntäen eri näkökulmia (tekniikka, visuaalisuus, sisältö), jotta saat kattavan kuvan projektin laajuudesta.
Tehokkaan kartoituksen avulla asetat realistisemmat määräajat, tavoitteet ja budjetin.
Mieti kuinka laajasta projektista oikeastaan on kyse:
- Päivitys / freesaus
- Kokonaisuuden uudelleen rakentaminen
- Jotain vielä laajempaa?
Tässä joitakin kartoitusta helpottavia kysymyksiä:
- Haluatko päivittää verkkosivustoasi teknisesti?
(esim. suorituskyky- tai sisällönhallintaongelmat) - Onko muutoksessa kyse enemmän sisällön päivityksestä vai kevyestä uudelleenbrändäyksestä? Mitkä ovat tällöin graafisten elementtien ja sisällön rooli? (Esim. ovatko jotkin kokonaisuudet tärkeämpiä kuin toiset?)
- Haluatko vain kehittää kokonaisuutta markkinatilanteen mukaiseksi?
(esim. Uusien palveluiden lisääminen) - Tarvitsetko uuden ympäristön jollekin sisältökokonaisuudelle (vrt. koko sivuston siirto uuteen ympäristöön)?
- Haluatko uudistaa brändisi kokonaan ja aloittaa ns. tyhjältä pöydältä?
- Onko sivustolle tulossa täysin uusia ominaisuuksia, jotka vaikuttavat projektin laajuuteen? (Huom. esim. verkkokaupat ja erilaiset integraatiot lisäävät nopeasti projektin monimutkaisuutta.)
Tunne nykyinen tekninen alusta ja tausta
Projektin menestyksen kannalta on tärkeää, että tunnet nykyisen ympäristösi – erityisesti teknisestä näkökulmasta, jotta voit tehdä järkevämpiä päätöksiä. Riippuen nykyisestä tilanteestasi, voit esim. hyötyä täysin uudesta sisällönhallintajärjestelmästä tai saada enemmän irti vain sivustosi hostauksen tai teeman päivityksestä.
Kaikki tämä tieto olisi suotavaa saada taholta joltakulta, joka on perehtynyt verkkosivukehitykseen, tai jopa SEO:oon. Avainasemassa on se, että konsultoit henkilöä/tahoa, joka ymmärtää myös verkkosivustosi koodia/tekniikkaa, eikä keskity vain ulospäin, käyttäjälle näkyviin asioihin.
Käy läpi ainakin nämä asiat:
- Miten sivustosi suoriutuu teknisesti?Vinkki: Tutustuminen sivustosi Core Web Vitals -tuloksiin voi olla tehokas tapa lähteä liikenteeseen.
- Kuinka hyvin hakukoneet indeksoivat ja poimivat sivustosi hakulistauksiinsa?
(Tämän kartoittamisessa voi olla paras kääntyä SEO-asiantuntijan puoleen). - Milloin sivustostasi on viimeksi otettu varmuuskopio?
Säännöllinen varmuuskopiointi on hyvien verkkosivukehitysstandardien mukaista ja saattaa pelastaa sinut isoilta ongelmilta. - Milloin sivustosi teemaa tai lisäosat on päivitetty viimeksi (WordPress)?
WordPress-lisäosat voivat aiheuttaa paljon ongelmia, jos niitä ei päivitetä säännöllisesti.
Vältä yhteensopivuusongelmat tulevaisuudessa
Erilaiset integraatiot tuppaavat kasvattamaan verkkosivustoprojektin teknistä monimutkaisuutta ja niitä ymmärretään usein huonosti.
Käytä riittävästi aikaa ymmärtääksesi verkkosivustoasi laajemmassa kontekstissa; puntaroi mikä on verkkosivustosi rooli suhteessa organisaatiosi muihin järjestelmiin (esim. varausjärjestelmät, asiakassuhteiden hallintajärjestelmät, lisenssien hallintajärjestelmät.)
Onko mahdollista, että tiedon halutaan tulevaisuudessa välittyvän verkkosivustosi ja toisen käyttämänne järjestelmän välillä? Mikäli näin on, varmista, että et törmää yhteensopivuusongelmiin myöhemmin. Vaikka itse projektiin ei kuuluisi integraatioita, voi olla hyvä konsultoida asiantuntijaa muutostöitä tehdessä jo etukenoon.
Varmista tarvittavat resurssit ulkoasun toteutukseen
Ulkoasun ja visuaaliseen ilmeen suunnittelun osuutta on helppo vähätellä. Epäselkeä suunnitteluvaihe, dokumentaatio ja hähmäiset mallit, johtavat kuitenkin nopeasti aikaa vievään ja ennen kaikkea kalliiseen pallotteluun.
Varmista, että sinulla on selkeä brändiohjeistus ja laaja valikoima värejä ja fontteja suunnittelijoille. Mitä selkeämmät suunnitelmat ja ohjeistukset, sitä parempi yleensä lopputuloskin on.
Tekstityylejä on hyvä olla saatavilla erilaisiin tarpeisiin. Harkitse ja puntaroi, kuinka voit halutessasi kertoa tarinasi nettisivuillasi kirjasimien avulla.
Jos tarvitset ylimääräistä graafista suunnittelutyötä osana verkkosivustosi uudistusprojektia, varmista, että olet huomioinut myös varmasti riittävästi aikaa ja rahaa tälle osuudelle.
Huomioi suorituskykyyn vaikuttavat tekijät
Yksi onnistuneen verkkosivustoprojektin kulmakivistä on suorituskyvyn kehittämien. Nettisivuille kerääntyy lähes vääjäämättä sisällön ja toiminnallisuuksien lisäysten myötä ylimääräistä “rojua” (esim., isot kuvatiedostot, joka laskee suorituskykyä), mutta hankaloittaa myös ylläpitoa.
Verkkosivustosi suorituskyvyn tehokkuutta on suhteellisen helppo seurata erilaisten testien avulla (esim.) Itse nopeusoptimointi voi kuitenkin olla yllättävänkin monimutkainen ja monitahoinen ongelma. Esimerkiksi lisäosat, joita osa sisällönhallintajärjestelmistä käyttävät, voivat helposti hidastaa merkittävästi sivuston suorituskykyä. Tällaisessa tilanteessa optimointityö voi vaatia melko luovia ratkaisuja.
Tärkein ainesosa tehokkaaseen suorituskykyyn on kuitenkin aina sama: hyvä koodi.
Toimivat prosessit ja kurinalaisuus auttavat monessa – myös suorituskyvyn varmistamisessa. Kun teet muutoksia, jotka voivat mahdollisesti hidastaa sivustoa, muista aina testata kokonaisuuden toimivuutta kehitysympäristössä.
Noudatatko hyviä SEO-käytäntöjä?
Verkkosivuprojektit ovat usein iso potentiaalinen riski hakukonesijoituksillesi ja -näkyvyydelle. Tämän takia on tärkeä, että näkyvyysasiat huomioon ja minimoit mahdolliset SEO-haitat.
Muista nämä projektissa kuin projektissa:
- Käytä aina uudelleenohjauksia ja testaa niiden toimivuus
- Seuraa sivustosi indeksointia mahdollisten muutosten kannalta
- Ymmärrä ja kunnioita SEO-ystävällisen sisällön merkitys.
Mikäli epäröit, että projektissasi ei ole huomioitua SEO:a, pyydä asiantuntijaa käymään läpi tilanteesi. Lyhyt läpikäynti voi potentiaalisesti ehkäistä isojakin pudotuksia sijoituksissasi.
Verkkusivuprojektin tarkistuslista
Käy läpi tämä lista ja varmista projektisi onnistuminen:
- Tee kartoitus- ja suunnittelutyö huolella ennen projektin aloitusta
- Tunne tekninen toimintataympäristösi ja siihen liittyvät lainalaisuudet sekä rajoiteet
- Käy läpi mahdolliset tulevat integraatio tarpeet (esim. CRM) ja vältä yhteensopivuusongelmat
- Varmista tarvittavat visuaalisen suunnittelun resurssit
- Huomioi kaikki suorituskykyyn vaikuttavat tekijät
- Pidä huolta, että sivustosi noudattaa teknisesti ja sisällöllisesti hyviä SEO-käytäntöjä
- Muista tiimisi mahdolliset lisäkoulutustarpeet: kartoita puutteet ja varmista ajantasainen tieto ja osaaminen
- Puntaroi eri sisällönhallintajärjestelmien hyödyt ja haitat oman tilanteesi mukaisesti.
- Aseta realistiset aikataulut ja arvioi kuinka paljon mahdollisille ulkoisille resursseille on tarvetta
- Suunnittele selkeä migraatioprosessi ja julkaisustrategia
- Käy läpi informaatioarkkitehtuurisi (IA)
- Suunnittele selkeä budjetti
- Varmista, että olet tietoinen kaikista sivujesi sidosryhmistä
- Huolehdi sivustosi tulevaisuuden kestävyydestä panostamalla digitaaliseen brändiisi.
🌐 Kaipaatko apua verkkosivuprojektissasi?
Me Timehousella tarjoamme apua, joka pohjautuu kokonaisvaltaiseen, strategiseen ymmärrykseen verkkosivuista ja niiden tekniikasta. Palvelumme sisältävät niin konsultointia, koulutusta että teknistä toteutusta ja ylläpitoa.