Google Analytics 4:n käyttöönoton uhat ja mahdollisuudet teidän yrityksellenne – mukana Looker Studio -vinkkejä!

Oletkin ehkä jo kuullut, että Google on lakkauttamassa Universal Analytics -työkalunsa ja Google Analytics 4 korvaa lopullisesti vanhan UA:n heinäkuussa 2023. Vuosia UA: n kanssa työskenneltyään useat sen käyttäjistä kokee tämän siirron GA4:n hämmentävänä ja hankalana. Tässä on muutama käyttöönottovinkki ja oppeja, joiden avulla me Timehousella olemme auttaneet asiakkaitamme siirtymään analytiikan uudelle aikakaudelle. Näe tämä mahdollisuutena virkistää sisäisiä analytiikkataitojasi.

Ei niin helppoa kuin luulisi

Kun vaihdat seurantasi GA4:ään et välttämättä ui heti kuin kala vedessä. Vaikka varsinainen käyttöönottoasennus on suhteellisen helppo Googlen kätevän ohjatun asennustoiminnon ansiosta, joka liittää GA4:n olemassa olevaan UA-omaisuuteesi, seurannassa on silti monia muutoksia, jotka voivat tehdä siirtymisestä haastavan.

Asiat, kuten laskeutumissivuraportit, välittömät poistumisprosentit ja istuntojen laskentatavat, ovat pohjimmiltaan erilaisia tai niitä ei ole ollenkaan nykyisessä muodossaan. Tämä voi johtaa rikkinäisiin raportteihin ja sekaannukseen sivuston suorituskyvystä.

Suosittelemme, että aloitat GA4-tietojen keräämisen mahdollisimman pian, jotta saat aikaa tutkia rauhassa miten se kerää tietoja sekä tutustua siihen miltä GA4-raportit näyttävät.

Vinkki: GA4:ssä poistumisprosenttisi on käänteinen ilmoitetusta sitoutumisasteesta. Ennen seuranta painottui sivustolta poistumiseen, kun taas uudella alustalla mitataan sitoutuneita istuntoja. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten GA4 muuttaa tapaa, jolla seuraat ja raportoit tietojasi.

Puuttuvia ja tulossa olevia ominaisuuksia

Google Analytics 4 hakee edelleen paikkaansa. Kirjoittaessamme tätä blogia vuoden 2023 alussa, ei ole edelleenkään tavatonta löytää puuttuvia Looker Studion datalähteitä tai osia GA4-raporteissa, jotka näyttävät keskeneräisiltä.

Vaikka keskeneräisen järjestelmän käyttäminen voi olla turhauttavaa, on muistettava, että Google julkaisee uusia toiminnallisuuksia jatkuvasti.

Toinen toteutuksen haaste on dokumentaation, blogien ja opetusohjelmien puute. Toistaiseksi YouTube on ollut yksi parhaista paikoista löytää ajantasaista sekä tarkkaa tietoa GA4:stä. Tässä yksi parhaista YouTube-kanavista GA4-toteutuksen syventymiseen: https://www.youtube.com/@AnalyticsMania

Vuosianalyysi muuttuu

GA4 säilyttää tietoja vain enintään 14 kuukautta, joten et voi jatkossa enää verrata vuosittaisia tietoja samalla tavalla kuin aikaisemmin.

Yksi tapa kiertää tämä ominaisuus on viedä tietosi GA4:stä BigQueryyn API:ien avulla. Tämä ei ainoastaan tarjoa sinulle pitkäaikaisempaa tietovarastoa, vaan on myös strateginen vaihtoehto monimutkaisempien raporttien ja automaation rakentamisessa.

Vihje: Kun asennat GA4:ää, varmista, että asetat tiedonkeruun enimmäisajaksi pisimmän mahdollisen aikavälin (14 kuukautta). Voit halutessasi myömmin muuttaa kyseistä asetusta. Tiedonkeruun enimmäisajan määrittely menee helposti asennuksen yhteydessä epähuomiossa ohi. Pelaa siis varmaan päälle ja aseta maksimi aika heti kättelyssä.

Looker Studio (entinen Data Studio) -raporttien uudelleen rakentaminen lähes pakollista

Vaikka Looker-raporteissasi on monia elementtejä jotka pysyvät samoina, merkittävä osa vanhoista raporteistasi lakkaa toimimasta.

Valitettavasti pelkkä datalähteiden vaihto ei riitä pitääksesi yllä toimivaa raporttia, sillä osa datasta kerätään täysin eri tavoin. 

Välittömät poistumisprosentit, laskeutumisssivut ja sivupolut ovat esimerkkejä sellaisista datakokonaisuuksista, joita ei välttämättä ole helppo siirtää GA4:n alaisuuteen.

Vinkki: Tutustu joihinkin ilmaisiin Looker Studio -malleihin,  jotta pääset alkuun. Huomioithan, että monet tarjolla olevista ovat edelleen vanhoja UA-malleja.

Looker Studio -kiintiöt ja kuinka ehkäistä niistä muodostuvat ongelmat

Viime aikoina tapetilla on ollut keskustelu siitä, että käyttäjät ovat törmänneet niin sanottuun GA4/Looker Studio -kiintiöön, jonka myötä heidän Looker Studio -raportinsa ovat lakanneet toimimasta.

Kyseiseen kiintiön vaikuttaa muun muassa raportin käytöaste ja datakyselyjen määrä. Kyselyjen määrään vaikuttavat esimerkiksi suodattimet ja raportin monimutkaisuus. Yleensä kiintiöt nollaantuvat melko nopeasti, useinmiten tunnin kuluessa. Google suosittelee kuitenkin varatoimina pitämään henkilömäärää, jolle raporttia on jaettu, mahdollisimman pienenä ja  jakamaan taulukkoja mieluumin useammalle sivulle yhden ison raportisivukokonaisuuden sijasta.

Kiintiöitä on vaikea testata ja jotkut ovatkin valinneet BigQuery-vientimallin tämän ongelman torjumiseksi.

Aika vaihtaa Google Tag Manageriin

GA4 vie meidät askeleen ylöspäin analytiikan seurannassa, joten ei ole yllätys, että sen mukana tulee päivityksiä siihen, miten seuranta tulisi teknisesti toteuttaa.

Nyt on siis samalla hyvä aika siirtyä käyttämään Google Tag Manageria. Google Tag Manager -työkalu on helppo tapa asentaa verkkosivustollesi erilaisia skriptejä (ei vain analytiikkaan liittyviä). GTM:n  avulla voit lisätä useita seurantakoodeja verkkosivustollesi vain yhden koodirivin kautta. Näitä kaikkia skriptejä hallitaan samasta paikasta, GTM:n selainpohjaisen käyttöliittymän kautta. 

Miksi GTM:

  • Joustavampi tapa lisätä ja poistaa skriptejä verkkosivustollasi
  • Helpottaa useiden tietovirtojen ja ominaisuuksien hallintaa
  • Tekee mukautettujen tagien ja triggereiden luomisesta paljon helpompaa.

Tärkeimmät erot UA:n ja GA4:n välillä

Yksi tärkeimmistä tavoista, joilla UA ja GA4 eroavat toisistaan on se, miten käyttäjien vuorovaikutusta mitataan.

GA4:ssä siirrytään kohti tapahtumapohjaista seurantaa, jossa käyttäjien vuorovaikutusta mitataan yksityiskohtaisella tasolla, jaotellaan klikkauksiin, sivuskrollauksiin, jne.

Tämä on itse asiassa valtava parannus UA: n melko yksinkertaistettuun istuntopohjaiseen seurantaan. Voi kuitenkin kestää jonkin aikaa, ennen kuin pääset jyvälle siitä, mitä kaikki uudet tapahtumat käytännössä tarkoittavat.

Uusissa GA4-raporteissa on paljon potentiaalia. Uudet käyttäjävirtaraportit ovat erityisen mielenkiintoisia ja niiden avulla voit todenteolla porautua yksittäisiin käyttäjäpolkuihin.

Ajan myötä näet valtavia parannuksia analytiikassasi.  Laadukas, yksityiskohtainen seuranta ja uuden kokonaisuuden käyttöönotto vaatii kuitenkin pientä opettelua.

Näe muutokset mahdollisuutena kehitykseen

Kaikki muutosten aiheuttama työ voi helposti herättää turhautumisen tunteen.  Voit kuitenkin nähdä tämä myös mahdollisuutena kehittää tapoja, joilla organisaatiossasi mitataan dataa:

  • Nyt jos koskaan on oivallinen aika panostaa analytiikkakoulutukseen
  • Luo raportit uudelleen samalla kun päivität markkinointisuunnitelmaasi, Näin voit varmistaa, että saat niistä juuri ne tiedot, joita aidosti tarvitset.
  • Hyödynnä mahdollisuus ja syvennä datasi analysointia entisestään luomalla kustomoituja datalähteitä Looker Studioon. 

Miten voimme auttaa?

Voimme auttaa sinua niin  itse muutosprosessissa, raporttien uudelleen rakentamisessa kuin tarjoamalla räätälöityä koulutusta tai konsultointia organisaatiollesi. Voit myös tilata asiantuntijamme kartoittamaan nykyistä analytiikkaympäristöäsi ja antamaan siihen liittyviä suosituksia. Ota yhteyttä ja jutellaan tilanteestasi tarkemmin.

Jaa artikkeli somessa

Selvitä miten voimme tuottaa hyötyä sinulle.

Jutellaanko?

Jätä yhteystietosi, ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat tekniset ratkaisut.

    Jutellaanko?

    Jätä yhteystietosi ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat ratkaisut.

      Scroll to Top