Verkkokauppaprojekti: näin onnistut uuden tilaamisessa tai vanhan uudistamisessa

Verkkokauppaprojekti on aina jännittävä haaste. Niihin liittyy suuria mahdollisuuksia, mutta myös paljon uhkia.

Ajoittain jopa hyvinkin yksinkertainen projekti voi muuttua haasteelliseksi ja aiheuttaa hallaa liiketoiminnallesi. Toisaalta toimiva uusi verkkokauppa voi vauhdittaa toimintaasi, parantaa asiakastyytyväisyyttä ja monipuolistaa myyntiä. Hyvin hallinnoitu verkkokauppa voi olla myös strateginen voimavara kansainväliseen laajentumiseen. 

Koostimme sinulle tähän blogiin keskeisiä oppejamme, joita olemme kartuttaneet muun muassa hallinnoimalla, koodaamalla ja käyttöönottamalla lukuisia verkkokauppoja. 

Tutustu aiheeseen lisää alta ja vältä tutut virheet omassa työskentelyssä.

Yleisin kompastuskivi: riittämätön projektimääritys 

Riittävän projektimäärityksen tärkeyttä ei voi liioitella. 

Verkkokauppaprojekteihin liittyy lukemattomia asioita, mukaan lukien pieniä yksityiskohtia ja monimutkaisia, sisäisiä työprosesseja, jotka on helppo huomaamatta sivuuttaa. 

Käy läpi huolella seuraavat osa-alueet, kun laadit projektimääritystäsi: 

  • Asiakasmatka (keskity erityisesti seuraaviin: tuote/tuotteet, sisältö ja navigaatio) 
  • Varastonhallinta ja integraatiot taustajärjestelmiin 
  • Tietorakenne ja tietojen tallennus 
  • Virheiden hallinta ja tukipyynnöt 
  • Elinkaari ja skaalautuvuus 

Tarkan projektisuunnitelman laatimisen lisäksi muista myös käydä se säännöllisesti läpi projektin edetessä. Toimi reaktiivisesti ja muuta suunnitelmaa tarvittaessa.
 
Hyvä projektimääritelmä on kattava sekä riittävän yksityiskohtainen, mutta myös realistinen ja joustava. 

💡Vinkki: 
Sisällytä myös resurssointi ja tavoitteet projektimääritykseen. Tämä voi auttaa sinua tasapainoilemaan joustavuuden ja erinäisten, kunnianhimoisten visioiden keskellä. 

Oletko valmis? 

Digiprojektiin on helppo hypätä ymmärtämättä todella sen laajuutta.  

”Se on vain tavallinen verkkokauppa” on lause, jonka olemme kuulleet useammin kuin kerran… mutta todellisuudessa ei ole olemassa ”tavallista” verkkokauppaa.  

Vaikka käyttäisit valmista verkkokauppa-alustaa, kuten Shopifyta tai WooCommercea, on edessäsi silti paljon asioita läpikäytävänä ja päätettävänä. 

Ennen kuin sukellat syvään päähän, pysähtyä ja vartmista, että sinulla oikeat resurssit ja tekninen kumppani tämän projektisi toteuttamiseen. 

Harkitse: 

  • Onko nyt oikea aika sitoutua tällaiseen projektiin?
  • Onko sinulla oikea projektitiimi toteuttamassa työtä?
  • Onko organisaatiosi riittävän sitoutunut projektiin?
  • Mitkä ovat projektin konkreettiset tavoitteet?
  • Onko olemassa varasuunnitelma?

Hallinnoi projektiasi hyvin 

Onnistuneen projektin tärkeimpiä kulmakiviä on toimiva projektinhallinta

Verkkokauppa on monimutkainen hanke, johon liittyy monia eri osa-alueita ja toimijoita. Tarvitset tehokkaan projektinhallinnan, jotta kokonaisuus pysyy kasassa ja etenee.

Hyvä projektinhallinta on usein aliarvostettu taito, joka luo hankkeeseesi tarvittavaa harmoniaa. 

Vinkit verkkokauppaprojektin hallintaan:

  • Toimi sprinteissä maksimoidaksesi sitoutuminen ja näkyvyys.
    Näin voit näyttää vaiheittaisia tuloksia ja saada ihmiset ottamaan enemmän omistajuutta asiasta projektin edetessä.
  • Pidä resurssit joustavina ja varmista, että tiimit ovat selvillä rooleistaan ja vastuunjaosta.
  • Yhdistä teksti ja design mahdollisimman varhaisessa vaiheessa projektia sekä muista varmistaa niiden välinen vuorovaikutus aina projektin loppuun asti.
  • Ota SEO-asiantuntija mukaan niin pian kuin voit. Jo projektin alkuvaiheessa on käytävä läpi monia hakukoneoptimoinnin kannalta keskeisiä seikkoja kuten URL-rakenteet ja sisältöhierarkiat.

Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen tulee olla projektisi ytimessä 

Menestyäksesi verkkoliiketoiminnassa sinun on aidosti ymmärrettävä asiakkaittesi tarpeita. Tästä syystä asiakastarve tulisi olla projektityösi keskiössä herkeämättä, olipa kyse navigoinnin suunnittelusta, tuoteluettelon järjestämisestä tai sisällön luomisesta. 

Voit halutessasi hyödyntää erilaisia käyttäjätestauspalveluita ja -ohjelmistoja. On myös järkevä pohtia voisitteko saada lisäapua työn analytiikasta ja käyttäjätiedoista sekä asiakashaastatteluista. 

Muista ennen kaikkea olla avoin ja ennakkoluuloton sekä palautteen tai käyttäjädatan läpikäynnissä että toimeenpannessasi töitä niiden perusteella.  

Pienet yksityiskohdat vaikuttavat kokonaisuuteen

Evästeiden hallinta, monikieliset elementit, sosiaalisen median integraatiot, kirjautumissivut… Joskus projektin kompastukseksi muodostuu verrataen pienet yksityiskohdat.

Varaudu yllättäviin, kimurantteihin yksityiskohtiin seuraavin keinoin: 

  1. Pidä päätöksentekotiimisi mahdollisimman pienenä ja tehokkaana. Varmista, että roolit ja vastuunjako on selkeä keskeisille alueille, kuten sisällölle, SEO:lle jne. Tämä auttaa sinua pitämään katseen tavoitteessa.
  2. Ole selvillä GDPR- ja tietosuojavaatimuksista jo varhain. Tutki myös, miten muut verkkokaupat ovat toteuttaneet sääntöjä ja lakeja käytännössä. Voit saada arvokasta lisätukea tekemiseesi.
  3. Keskustele teknisen kumppanisi kanssa ja kartoita todennäköisiä käyttöskenaarioita. On tärkeää, että voit luottaa heidän asiantuntemukseensa ja kokemukseensa mahdollisten ”sokeiden pisteiden” käsittelemisessä.
  4. Kerää kehitysongelmia tekemisen lomassa ja pura ne työsprinteiksi prioriteettien mukaisesti.
  5. Älä kiirehdi asioita liiaksi projektin loppuvaiheessa. Ajan säästäminen ei ole aina paras ratkaisu.
  6. … ja priorisoi aina tietoturvan kannalta oleelliset päivitykset.

Huomioi SEO-migraatio

Liian usein arvokas, verkkokauppaprojektin aikana uurastettu työ valuu hukkaan, koska SEO-migraatiota ei ole mietitty etukäteen.  

On helppo päätyä tilanteeseen, jossa käytössäsi on kaikin puolin upea verkkokauppa, mutta merkittävävä osa orgaanisesta, hakukoneiden kautta tulevasta (rahanarvoisesta) liikenteestä on menetetty.  

Varmista siis, että saat siirrettyä kaiken SEO-pääomasi vanhalta sivustolta uuteen. Luo SEO-migraatiosuunnitelma ja huomioi ainakin seikat: 

  1. URL-osoitteiden muutokset ja uudelleenohjaukset (mieluiten palvelimen puolella).
    Muista tarkistaa myös vanhat PDF-tiedostot, koska ne ovat yleensä huonosti uudelleenohjattuja. Älä poista suosittuja sivuja tai tuotekategorioita ilman hyvää uudelleenohjausta.
  2. Sivustokartta ja robots.txt
    Nämä pienet indeksointiin vaikuttavat (ja helpottavat) yksityiskohdat ovat tärkeitä minkä tahansa uuden sivuston julkaisun yhteydessä.
  3. Sosiaalisen median metadata, sivujen otsikot ja niiden html-tagit, metaotsikot ja -kuvaukset, kuvien alt-tekstit: nämä ovat kaikki tärkeitä SEO-mahdollisuuksia (tai -uhkia), joten varmista, että ne on huomioitu suunnitelmassasi.

Varaa aikaa riittävään testaukseen ja koulutukseen 

Testaus ja koulutus ei ole välttämättä kumpikaan ole asioita, jotka tulevat ensimmäisenä mieleen, kun käyt läpi tarvittavia työalueita verkkokauppaprojektissasi. Ne ovat tästä huolimatta keskeisiä asioita verkkokauppasi lopullisen toimivuuden ja tuottavuuden kannalta. 
 
Testausjakson aikana tekninen tiimisi voi ratkaista suorituskykyongelmia, kun taas muut tahot voivat tutustua ja perehtyä uusiin prosesseihin. Toisaalta testaus voi kehittää tiimisi työkulttuuria muun muassa tietoturvaa ja jatkokehitystä silmällä pitäen.

Koulutus ja tarvittava osaaminen mahdollistaa sen, että voit hyödyntää uuden verkkokauppasi synnyttämät mahdollisuudet. Varmista siis, että käytössäsi on tarvittavat resurssit koulutusten toteuttamiseen. 

💡Vinkki: 
Voit tukea kehitystä ja osaamista ottamalla käyttöön erilaisia mentori- ja asiantuntijarooleja organisaatiossasi. Harkitse esim. verkkokauppa-asiantuntijan nimittämistä, jonka myötä voit avittaa uuden kaupan juurruttamista toimintaasi. 

Valmistaudu haasteisiin panostamalla pitkäjänteisyyteen 

Melkeinpä jokaisella markkina-alueella on suurta kilpailua. Menestyäksesi verkkokauppiaana sinun täytyy tunnistaa ja ymmärtää omia markkinoitasi.  

Ole siis huolellinen markkinatutkimuksessasi ja keskity siihen, miten voit kilpailla markkinoilla parhaalla mahdollisella tavalla ja erottua eduksesi. 

Suhtaudu verkkokauppaasi pitkän aikavälin sijoituksena brändiisi äläkä aliarvioi sen voimaa. 

Muita yleisiä virheitä verkkokauppaprojekteissa, joita tulisi välttää: 

  • Varomaton muotivillitysten ja trendien seuraaminen
  • Riittämättömät tekniset resurssit: sekä sisäiset että ulkoiset
  • Projektiin ei investoida tarpeeksi (aika, resurssit, budjetti)

Kaipaatko tukea omaan verkkokaupparpojektiisi?
Autamme sinua rennolla ja asiantuntevalla otteella kattavasti erilaisissa teknologiahaasteissa.
Ota meihin yhteyttä. Jutellaan aiheesta lisää.

Jaa artikkeli somessa

Selvitä miten voimme tuottaa hyötyä sinulle.

Tavoitat meidät myös somessa.

Jutellaanko?

Jätä yhteystietosi, ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat tekniset ratkaisut.

    Jutellaanko?

    Jätä yhteystietosi ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat ratkaisut.

      Scroll to Top