Mikä tekee verkkokaupasta suositun? Hyvä verkkokauppa palvelee käyttäjiään, tarjoilee nopeasti vastinetta kysyntään ja tekee käyttäjien elämän helpoksi.
Nykypäivän verkkokauppakilpailussa tulee panostaa ennen kaikkea käyttäjäystävällisyyteen ja kuluttajien tyytyväisyyteen. Ilman sitä ei pärjää verkkokaupan taistelutantereella. Käyttäjät odottavat palveluilta nopeutta, helppoutta ja ostokokemukselta sulavuutta.
Moni saattaa esimerkiksi jättää ostotapahtuman kesken kassalla joutuessaan syöttämään monivaiheisia laskutustietoja, kun kilpailevan verkkokaupan ostokset voitaisiin kuitata nopeasti Mobilepay:lla.
Annamme seuraavaksi 11 helposti hyödynnettävää vinkkiä verkkokauppojen toimivaan UX-suunnitteluun.
1. Luo selkeä navigaatio ja looginen tuotekategorisointi
Kaikki lähtee ensivaikutelmasta, jonka asiakas saa avatessaan verkkokauppasi. Jos navigaatio on tehty liian monimutkaiseksi tai tuotekategorisointiin ei ole käytetty maalaisjärkeä, asiakas luultavasti vie rahansa nopeasti seuraavaan verkkokauppaan.
Panosta tuotekategorioissa tuttuihin termeihin, joita asiakaskuntasi käyttää. Kiinnitä huomiota myös tuotekategorioiden hierarkiaan. Mitkä tuotteet ja tuotekategoriat kannattaisi esimerkiksi laittaa Työkalut-pääkategorian alle?
Haku on tärkeä ominaisuus verkkokaupoissa ja se kannattaa asetella UI-suunnittelussa helposti löydettävään paikkaan. Hakutulosten suodatus sekä ennakoiva hakutulosten ehdotus ovat ominaisuuksia, jotka auttavat käyttäjää löytämään nopeammin perille. TimeSearch-hakukoneemme käyttää hyödykseen tekoälyä sulavoittamaan hakutulosten löytämistä.
Murupolkujen lisääminen navigaatioon auttaa käyttäjää pysymään kärryillä sijainnistaan verkkokaupassa.
2. Ajattele asiakaskokemusta (CX)
Kanta-asiakkaiden alennukset sekä ostoksista kertyvät pisteet ovat hyvä tapa palkita asiakkaita. Älä kuitenkaan spammaa asiakkaita liiallisilla mainoksilla tai pakota asiakkaita vaativiin rekisteröintikäytäntöihin.
- Räätälöity shoppailu: Onko verkkokaupassasi toivelista-mahdollisuus tai käyttäjäkohtaisia tuote-ehdotuksia?
- Toimintojen automatisointi, alennuskoodit, ostotapahtuman optimointi sekä käyttöliittymän helppous: Nämä kaikki ovat osa toimivaa asiakaskokemusta.
3. Älä unohda nopeuden optimointia
Kilpailukykyiset verkkokauppasivut latautuvat nopeasti. Pidä silmällä sivustosi nopeutta ja testaa sitä säännöllisesti. Esimerkiksi Googlen Page Speed Insight –työkalun avulla voit kartoittaa sivustosi nopeusindeksin. Jos havaitset sivustolla hitautta, käänny ensisijaisesti sovelluskehittäjän puoleen.
Kuvat ovat monen verkkosivun Akilleen kantapää. Ne vievät paljon muistia ja siten hidastavat sen käyttöä. Vaikka selkeät ja hyvälaatuiset tuotekuvat ovat tärkeä osa luotettavaa verkkokauppakokemusta, on tärkeä muistaa myös kuvien optimointi ja kompressointi.
Verkkosivustrategiasi tulisi olla elävä prosessi, joka päivittyy uudistusten ja tekniikan muutosten mukana. Lue lisää: Opas verkkosivustrategiaan.
4. Suunnittele toimiva asiakaspalvelustrategia
Vaikka nykypäivänä asiakaspalvelu on pitkälti automatisoitua ja tekoälyllä tuotettua, kannattaa sen suunnitteluun ja toimivuuteen panostaa. Kun turhautunut asiakas haluaa ottaa yhteyttä, hyvän asiakaspalvelustrategian avulla asiakas saadaan takaisin tyytyväiseksi.
Chatbotit ovat helppo ja halpa tapa tarjota asiakaspalvelua ostotilanteessa. Silti perinteinen asiakaspalvelunumero on edelleen tehokkain väline hoitaa mahdolliset pattitilanteet.
5. Satsaa tuotesivuihin
Informatiiviset sekä käyttäjäystävälliset tuotesivut ovat verkkokaupan ydin. Asiakas haluaa nähdä olennaiset tiedot tuotteista nopeasti ja helposti. Tuotteen valittuaan asiakkaalle on hyvä tarjota mahdollisimman kattava ja informatiivinen esittely tuotteesta. Tuotegalleriat, tuotteen esittelyvideot ja tuotenäytteet esimerkiksi verkkokirjojen kohdalla vahvistavat käyttäjän ostoaikeita.
6. Tee maksamisesta mahdollisimman helppoa
Erään tutkimuksen mukaan jopa 70 % verkkokauppojen asiakkaista hylkää ostoskorinsa ennen maksutapahtumaa. Kiinnitä seuraaviin asioihin huomiota kassan käyttäjäsuunnittelussa:
- Anna käyttäjälle mahdollisuus tunnistautua verkkokauppaan sosiaalisen median tunnuksilla (Google, Facebook, Yahoo jne.) tai vierailevana käyttäjänä, ilman raskaita rekisteröintilomakkeita. Helppous on kaiken A ja O.
- Tarjoa suosittuja maksutapoja kassalla (Mobilepay, Paypal, verkkopankkitunnukset)
- Varmista, että alennuskoodien käyttö on tehty helpoksi
- Käytä visuaalisia vihjeitä ostotapahtuman kestosta ja siirtymisten määrästä
- Pidä kassalomake mahdollisimman pelkistettynä
- Muista integraatio: varmista, että ostotapahtumien tiedot tallentuvat myös CRM:ääsi
7. Huomioi lomakkeiden toimivuus
Verkkokauppasi kerää kallisarvoista dataa käyttäjistä lomakkeiden muodossa, joten niiden toimivuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Liian monimutkaiset tai rikkinäiset kassalomakkeet ajavat nopeasti asiakkaan pois ostoksilta. Hyvän lomakkeen ominaisuuksia ovat:
- Reaaliaikainen palaute sekä validointi: lomake ilmoittaa selkeästi, jos tarvittu tieto puuttuu lomakkeelta tai teksti on väärässä muodossa
- Automaattinen täydennys: lomake muistaa ja täydentää automaattisesti edellisellä kerralla tallennetut tiedot
- Räätälöinti: heitä geneeriset lomakkeet roskakoriin ja käytä sen sijaan juuri sinun ja asiakkaidesi tarpeisiin sopiviksi suunniteltuja lomakkeita
8. Korosta sivuhierarkiaa ja yhdenmukaisuutta visuaalisin keinoin
- Tee sivuston ulkoasusta selkeä ja helposti luettava.
- Rakenna verkkokauppa yhdenmukaiseksi brändiohjeistosi mukaisesti.
- On todettu, että ihmiset käyttävät tiettyjä kaavoja lukiessaan verkkosivuja. Hyödynnä UX-suunnittelussa osioita, joihin käyttäjät kiinnittävät erityisesti huomiota.
- Älä uhraa käytettävyyttä luovuudelle. Karsi häiritsevät mainokset ja ponnahdusikkunat pois sivuilta.
9. Vahvista verkkokaupan saavutettavuutta
Saavutettavuus on laaja käsite käytettävyyden kannalta, mutta siihen kannattaa investoida sivuston suunnittelussa. Saavutettavuuden alle menee niin sivuston graafinen ilme, ALT-tekstit kuin toimiva navigaatiokin. Hyvin suunnitellut verkkokaupat ovat kaikkien saavutettavissa ja sen optimointi lisää myös googlen hakunäkyvyyspisteitä.
10. Sijoita sisällöntuotantoon
Verkkokauppojen blogit ovat hyvä alusta käyttäjien houkuttelemiseen ja opastukseen sekä sivuston markkinointiin ja hakukonenäkyvyyden nostattamiseen.
✨Bonus : Pyydä palautetta
Palaute on erittäin tärkeä osa palvelumuotoilua, myös verkkokauppojen osalta. Käyttäjiä voi olla hankala houkutella täyttämään lomakkeita, joten pidä kyselylomakkeet lyhyinä ja helppoina täyttää. Myös palautteen anto osana arvontaa, tai muut “porkkanat” voivat olla tehokas tapa kerätä asiakaspalautetta.
Harkitse testaajaryhmän perustamista, jonka avulla verkkokauppasi toimivuutta ja käytettävyyttä testataan säännöllisesti.
Analytiikan avulla voit kerätä dataa mm. asiakkaiden käyttäytymismalleista ja sivun latausajoista, jotka hyödyntävät sinua verkkokauppasi optimoinnissa. Esimerkiksi Power BI on hyvä työkalu data-analyysin luontiin.