Osa 2: 11 SEO-vinkkiä verkkosivujen sisällöntuottajille

Blogisarjamme ensimmäisessä osassa käsittelimme muun muassa hakukoneoptimoidun sisällön rakennetta, avainsanoja ja linkittämistä. Mikäli edellinen osa on vielä lukematta, löydät sen helposti täältä: Osa 1: 11 SEO-vinkkiä verkkosivujen sisällöntuottajille.

Tässä osiossa keskitymme verkkosisällön SEO-ystävälliseen otsikointiin, HTML-ominaisuuksiin, kuvien vaihtoehtoisiin selitteisiin, kierrätettävyyteen ja saavutettavuuteen. Jatka siis lukemista, ja tiedät mitä nämä aiheet pitävät sisällään!

6. SEO-otsikko (metaotsikko)

Jokaisella sivulla on ns. SEO-otsikko. Tämä otsikko on teksti, joka näkyy Googlen hakutuloksissa tuloksen otsikkona.

SEO-otsikon sanat antavat tietoa hakukoneille siitä, mitä sivustollasi on. Ne toimivat tietynlaisina avainsanoina sisällöstä. Toisaalta myös otsikko ja sen houkuttelevuus vaikuttavat siihen, klikkaako asiakas linkkiä vai ei.

Käytä sivun metaotsikoissa erilaisia sisältöä kuvaavia avainsanavariantteja. Mieti millä hakusanoilla sisältöäsi voitaisiin mahdollisesti hakea ja pyri käyttämään näitä otsikossa.

Otsikossa tulisi sen sijaan välttää erilaisten brändisanojen käyttöä, jotka eivät anna lisäarvoa hakusanoina.

Muista myös, ettei otsikon tulisi olla liian pitkä – muuten kaikki sanat eivät näy. Optimaalinen pituus on noin 55–60 merkkiä.

Hyvä työkalu SEO-otsikon määrittämiseen on esim. WordPress-lisäosa Yoast.

Mikäli et ole määritellyt otsikkoa, Google määrittelee sen sivuston sisällön avulla automaattisesti.

7. Otsikointi

Sivuillasi käytetyt, määritellyt otsikot kertovat tärkeää tietoa sivuston sisällöstä hakukoneille.
Määrittele aina sivun pääotsikko HTML-tägilla H1. Tämän jälkeen voit käyttää pääotsikon alla olevaa alaotsikkoa (tai useampia otsikoita) tägilla H2. Jos haluat jatkaa alaotsikointia, hyödynnä tägien käyttöä samalla logiikalla; H2-otsikon alaotsikko on H3 ja niin edelleen. SEO-näkyvyyden kannalta olisi kuitenkin suotavaa, ettet lisää otsikointia enää H4-otsikkotason jälkeen.

Hakukoneet ymmärtävät otsikoiden välisen suhteen – keskitä siis tärkeimmät avainsanasi H1-otsikkoon. Tämän jälkeen tulevat otsikot eivät ole painoarvoltaan yhtä tärkeitä.

Selkeän otsikoinnin avulla pystyt myös parantamaan sisältösi luettavuutta; tekstiä on helpompi lukea, kun se on hyvin jäsennelty ja otsikoitu. Lisäksi otsikot myös tukevat toimivaa käyttäjäpolkua. Käyttäjän on helppo löytää etsimänsä tieto selkeän otsikoinnin avulla.

8. HTML-ominaisuudet

Hakukoneet lukevat ja ymmärtävät sivujesi HTML-ominaisuuksia. Tekstin muokkaaminen ja määrittely HTML:n avulla kertoo tärkeää tietoa hakukoneille, mutta myös usein helpottaa sisällön lukemista. Voit käyttää sisällöntuottamisessa esim. taulukoita, listauksia ja lihavointia.

Erityisesti jos tekemäsi sisältö on pitkä, voi olla hyvä hyödyntää tekstin sisällä ankkurilinkkejä. Näiden avulla voit ohjata käyttäjää liikkumaan sivulla nopeammin haluamaansa kohtaan. Ankkurilinkki heittää lukijan toiseen, määriteltyyn kohtaan, saman sivun sisällä. Tällaista ominaisuutta voi käyttää esim. sivun alussa, sisällysluettelon ominaisuudessa.

9. Kuvien vaihtoehtoiset selitteet (image alt text)

On tärkeää, että muistat lisätä jokaiseen sivustollesi lisäämääsi kuvaan vaihtoehtoisen, kuvailevan selitteen. Tämä on tärkeää erityisesti saavutettavuuden kannalta, sillä näin myös erityiskäyttäjät , kuten erilaisia lukuohjelmia käyttävät näkövammaiset, tietävät mitä kuvat sisältävät.

Alt-tekstit ovat tärkeitä myös hakunäkyvyyden kannalta – Google haluaa sivujen käyttävän tätä ominaisuutta. Mikäli kuville ei ole määritelty tätä tietoa, sivusi todennäköisesti kärsii hakukonelistauksessa.

Hyvä nyrkkisääntö on miettiä ominaisuutta jo siinä vaiheessa, kun nimeät kuvatiedostoa. Monet ohjelmat osaavat hakea alt-tekstin automaattisesti kuvatiedoston nimestä. Mikäli näin ei ole, voit myös vain kopioida tiedoston nimen vaihtoehtoiseksi kuvaselitteeksi.

10. Sisällön kierrätys

Sisällöntuottaminen on usein aikaa vievää. On siis hyvä hyödyntää jo olemassa olevaa sisältöä kierrättämällä sitä sivuillasi uudestaan. Tämä tukee loistavasti myös hakunäkyvyyttä.

Mieti onko sinulla sisältöä, jota voisi päivittää tai parantaa. Lisäksi voit yhdistää ja julkaista uudessa muodossa vanhaa sisältöä.

Joskus on myös hyvä julkaista vanhaa materiaalia eri formaatissa. Erityisesti jos informaatio on vaikeasti luettavassa muodossa, kuten videona, on hyvä miettiä sille vaihtoehtoista julkaisumuotoa (esim. videon sisällön voit julkaista myös tekstinä).

11. Saavutettavuus

Saavutettavuus on yhä enenevissä määrin tärkeä osa-alue hakunäkyvyyden kannalta. Kun luot sisältöä, pidä huoli sivustosi on teknisestä ja sisällöllisestä saavutettavuudesta.

Sisällön tulee olla selkeää ja ymmärrettävää. Käytä riittävän suurta kirjasinkokoa ja erilaisia listauksia, jotta sivua on helppo selata ja teksti on mahdollisimman helppolukuista.

Tarkista myös sisältösi tekniset ominaisuudet, kuten sivun metatiedot. Mikäli sinulla on paljon erilaisia sivuja, on erityisen tärkeää hyödyntää murupolkuominaisuutta. Tämä havainnollistaa käyttäjälle hänen sijaintinsa sivustolla ja auttaa tarvittaessa häntä palaamaan takaisin haluamalleen sivulle.

Varmista myös, että sivusi nopeus vastaa yleisiä standardeja. Google julkaisi toukokuussa 2021 Core Web Vitals -mittarinsa, joissa sivuston nopeus on yksi tärkeä kriteeri. Hakukoneet pystyvät mittaamaan sivusi latausajan ja mahdollisesti sakottavat, mikäli nopeus ei ole toivotunlainen.

Voit lukea saavutettavuudesta lisää blogistamme Digitaalinen saavutettavuus – mitä se on ja miksi se hyödyttää meitä kaikkia?

Jaa artikkeli somessa

Selvitä miten voimme tuottaa hyötyä sinulle.

Tavoitat meidät myös somessa.

Jutellaanko?

Jätä yhteystietosi, ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat tekniset ratkaisut.

    Jutellaanko?

    Jätä yhteystietosi ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat ratkaisut.

      Scroll to Top