Digitaalinen julkaiseminen vuonna 2023 – Asiantuntijavinkit tuottavaan sähköiseen julkaisutoimintaan

Miltä näyttää digijulkaisutoiminta vuonna 2023?

Markkinat muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti. Viime vuodet muutosvoima on ollut jopa poikkeuksellisen suuri. Haastavan tilanteen luoman ilmapiirin on voinut aistia myös vierailemissamme julkaisualan tapahtumissa.

Mikä tarkalleen on digitaalisen julkaisemisen tila juuri nyt ja mitä alalla toimivien tulisi ottaa huomioon? Tässä blogissa vastaamme näihin kysymyksiin ja tuomme esille teemoja sekä trendejä, jotka sinunkin tulisi huomioida, kun suunnittelet ja arvioit digitaalista strategiaasi.

Poimi siis alta parhaat vinkit omaan digijulkaisemiseen ja kehitä toimintaasi uusien mahdollisuuksien avulla.

Oikea strategia mahdollistaa kestävän menestyksen

Tie huipulle vaatii suunnittelua ja pitkäjänteisyyttä. Ennen säntäämistä suin päin seikkailuun, pysähdy ja varmista, että oma strategiasi digijulkaisutoimintaan on hiottu kuntoon.

Strategiasi kannalta tärkeintä on käydä läpi:

  • Mikä on tämänhetkinen tilanteesi (resurssit ja oma toimintaympäristö markkinoilla)?
  • Mitä haluat saavuttaa strategiasi avulla?

Löytämällä oikean polun näiden kahden asian välille voit saavuttaa haluamasi.  Aseta konkreettisia toimia, jotka mahdollistavat kehityksen nykyisestä tilanteestasi lopulliseen päämäärääsi.

Tie menestykseen – jopa lyhyelläkin aikavälillä – on mahdollista saavuttaa strategialla, jossa on sopiva ripaus suunnitelmallisuutta, pitkäjänteisyyttä, ketteryyttä ja rohkeutta kokeilla uutta.

strategia, kuvituskuva

Sopeutumiskyky erottele jyvät akanoista

Toimijat, jotka pystyvät sopeutumaan ja omaksumaan uusia markkinoita ja medioita, menestyvät. Tämä teesi pitää paikkansa erityisesti haastavina aikoina.

Pysyvyys luo turvaa ja vakautta – mutta voi myös olla este toimintasi jatkuvuudelle. Niin teknologia kuin markkinat muuttuvat ja kehittyvät. Muista pitää mielesi avoimena uusille asioille ja innovaatioille.

Pohdi esim. näitä asioita:

  • Etsivätkö asiakkaasi enemmän verkkoresursseja?
  • Onko digitaalinen aineistonhallintasi ajan tasalla?
  • Voisiko asiakkaittesi luomaa sisältöä hyödyntää?
  • Onko olemassa nousevia, potentiaalisia markkinoita, joihin voisit kohdistaa osan toiminnastasi?

Vinkki: 

Jos ja kun löydät uuden mahdollisuuden – oli se media, markkina-alue tai teknologinen ratkaisu, muista analysoida muutoksen tuottama hyöty ja mahdollinen haitta.

Harkitse huolella esim. isoja ja kalliita markkinointisatsauksia. Voit usein tuottaa suurta hyötyä myös pienellä rahallisella panoksella esim. vaikuttajamarkkinoinnin avulla.

Avoin saatavuus ja saavutettavuus

Organisaatiosi toimintoympäristösi ja sen luomat reunaehdot ovat tärkeä ottaa huomioon, kun kehität digitaalista toimintaasi.

Muista pitää sinulle tärkeät kokonaisuudet, kuten esimerkiksi saavutettavuus tai avoin saatavuus muutostöittesi keskiössä. Ole kurinalainen eri ominaisuuksien ja projektien laajuuksien suhteen.

Toisaalta, muista varoa kriteerien ja rajojen luomaa päätöksenteon passivoimista.

Esimerkiksi digitaalinen saavutettavuus on laaja ja verrattain epämääräinen kokonaisuus, joka voi lamauttaa kokeneenkin ammattilaisen. Tällöin voi olla toimivinta keskittyä pieneen osa-alueeseen, josta lähteä liikkeelle, kuten metatietojen lisäämiseen/kehittämiseen.

(Lue blogimme aiheesta: Digitaalinen saavutettavuus – Mitä se on ja miksi se hyödyttää meitä kaikkia)

Vaikuttavuus on avainasemassa digitaalisen(kin) muutoksen edistämisessä

Haluatko edistää digitaalista julkaisutoimintaa omassa organisaatiossasi? Etkö ole varma, kuinka ”myydä” ajatus digitalisaatiosta johtoportaalle tai itse sisällöntuottajille / kirjailijoille?

Keskustele digitaalisuuden vaikuttavuudesta. Auta ihmisiä näkemään, kuinka digitaalisuus voi auttaa organisaatiotasi esim.:

  • tavoittamaan enemmän lukijoita
  • sitouttamaan uuden kohdeyleisön
  • päihittämään kilpailijat.

Tekoäly laskeutuu näyttämölle

Päätöksenteon hajauttaminen ja tiedon jakaminen on ottanut uuden jännittävän loikan tekoälyn avulla. Osa julkaisualalla toimivista käyttävät jo tekoälyä ratkaistakseen erilaisia pulmia tai jopa sisällön tuottamiseen.

Tekoäly, kuvituskuva

Tekoäly on osa tulevaisuutta. On kuitenkin epätodennäköistä, että tekoäly tulisi täysin korvaamaan ihmistä tekstin tuottamisessa. Sen sijaan se tulee mitä ilmeisimmin tehostamaan sitä.

Tehtävämme – kaiken uuden ja ihmeellisen keskellä – on myös muistaa pohtia sekä soveltaa käytännössä tekoälyn käyttöön liittyvää etiikkaa ja läpinäkyvyyttä.

Datamonopolin vaarat

Teknologian ja verkkomaailman kehityksen sääntely on tuottanut haasteita perinteisen lainsäädännön hitauden vuoksi. Hyviä esimerkkejä tästä ovat esim. lukuisat EU:n ja Googlen päätökset aiheeseen liittyen. Puntaroi siis keräämäsi datan kontekstia ja toimi sen puitteissa.

Huomioi myös, että digimaailmassa syntyvän tiedon määrä on ennennäkemättömän laajaa.
Sen parissa toimivilta vaaditaan enenemissä määrin uutta osaamista. Onko sinun organisaatiossasi tiedonkeruu ja -säilytys hanskassa?

Tarina datan takana

Data on tärkeää. Mutta mitä se meille oikeastaan kertoo?

Tarina datan takan on itse tietoa keskeisempi asia. Analysoidessasi dataasi, pohdi millaista tarinaa se kertoo. Näin pääset aidon hyödyn äärelle ja voit soveltaa tekemiäsi johtopäätöksiä käytännön toiminnassasi.

Tarina, kuvituskuva

Näkyvyyttä sosiaalisen median sisällön avulla

Sosiaalinen median merkitystä viestintäkanavana on enää vaikea kieltää. Kun suunnittelet eri jakelukanavia, puntaroi somen tuomia erilaisia mahdollisuuksia.

Sosiaalisen median vahvuus piilee erityisesti siinä, että se mahdollistaa täysin uusia tapoja vuorovaikuttaa asiakkaittesi kanssa. Lisäksi sen avulla voit luoda yhä persoonallisempaa sisältöä.

Jaa artikkeli somessa

Selvitä miten voimme tuottaa hyötyä sinulle.

Jutellaanko?

Jätä yhteystietosi, ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat tekniset ratkaisut.

    Jutellaanko?

    Jätä yhteystietosi ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat ratkaisut.

      Scroll to Top