Asianajotoimistojen SEO: Miksi sinunkin kannattaa hakukoneoptimoida verkkosisältösi ja kuinka se tehdään?

Nykypäivänä internetin, eli hakukoneiden, kautta tapahtuva tiedonhaku on toimialasta riippumatta asiakkaiden ensisijainen tiedonhaun ja kilpailutuksen väylä. Siksi on tärkeää, että kaikki verkkoon tuottamasi sisältö on hakukoneiden kannalta parhaalla tavalla optimoitua. 

SEO – löytyykö asianajotoimistosi Googlen listauksesta?

Mikä erottaa juuri sinun tarjoamasi asianajopalvelun kilpailijoista? Minkälaisen lakiavun tarpeeseen olet erikoistunut? Kun osaat vastata esimerkiksi näihin kysymyksiin täsmällisesti osana verkkosivustoasi, olet askelen lähempänä SEO-ystävällisen sisällön tuottamista.

Hakukoneoptimointi (SEO) auttaa mahdollisia asiakkaita löytämään sivustosi ja tarjoamasi asianajopalvelut. SEO on myös osa nykyaikaista markkinointistrategiaa ja suurin osa käyttäjistä hakee tietoa asianajopalveluista verkon välityksellä. Se, näkyykö yrityksesi käyttäjälle tarjotussa hakukonelistauksessa vai ei, vaikuttaa epäsuorasti myös liiketoimintasi kannattavuuteen.

Mitä useammin Googlessa on yrityksestäsi maininta, sitä useamman potentiaalisen asiakkaan tavoitat. Hyvän SEO-strategian tuoma näkyvyys lisää yrityksesi tunnettuutta, nostaa brändisi arvoa ja imagoa, sekä antaa kilpailuetua muihin lakialan toimijoihin nähden.

SEO täsmätoimet asianajotoimistoille

  1. Sisäistä, miksi SEO on tärkeää liiketoimintasi kannalta

  2. Mieti kenelle, miksi ja miten kohdennat asiantuntemuksesi ja asianajopalvelusi

  3. Yhdistä eri kanaviin tuottamasi sisältö osaksi markkinointistrategiaasi

  4. Tarkastele toimialasi ja työsi päivittäisiä attribuutteja: poimi käyttöösi sellaiset asiat ja termit, jotka todennäköisimmin kuvaavat tehtäviesi sisältöä

  5. Suunnittele ja resursoi SEO-strategiasi pitkälle tähtäimelle: Googlen algoritmit muuttuvat jatkuvasti ja kilpailu hakulistausten sijoituksista on kovaa

Sisältö – mitä, miten ja miksi

Sisältö on tärkein. Tuota sivustollesi ja muille käyttämillesi kanaville sellaista sisältöä, joka vastaa palveluidesi ydintä. Luo verkkosivujesi sisällöstä lukija- ja käyttäjäystävällinen – muista, että sisällön tarkoitus on palvella ja houkutella lukija syventymään aiheeseen ja palveluntarjoajaan.

Mieti minkälaisiin kysymyksiin potentiaalinen asiakkaasi haluaa vastauksen, ja vastaa näihin kysymyksiin osana sivustosi sisältöä.

Mikäli uskot tarjoavasi parasta asianajopalvelua esimerkiksi avioeroa läpikäyvälle helsinkiläiselle, voit vastata hänen tarpeeseensa sisällössäsi, yksinkertaisimmillaan esimerkiksi näin: ”Tarvitsetko apua asiasi hoitamiseen avioerotilanteessa? Töölöläinen yritys x tarjoaa asiantuntevaa ja luotettavaa lakiapua elämän kipukohdissa.”

Edellä mainitussa esimerkissä käytetään sanoja ”lakiapu”, ”avioero”, ”töölöläinen”, ”asiantunteva” ja ”luotettava”. Nämä kaikki avainsanat vastaavat sekä käyttäjän että hakukoneiden tarpeisiin ja lisäksi kertovat yrityksesi tarjoamasta palvelusta. ”– elämän kipukohdissa”, puolestaan vetoaa formaalilla tavalla käyttäjän tunteisiin ja tuo palvelusi lähemmäs asiakasta.

Asiakkaat ja Googlen kaltaiset hakukoneet arvostavat tietynlaista ’konservatiivisuutta’ sisällöntuotossa: missio, arvot ja visio ovat tärkeitä aiheita yrityksesi auktoriteetin ja uskottavuuden kannalta, ja sen lisäksi tämänkaltaiset termit usein nostavat luokitustasi hakutuloksissa.

Avainsanat – millä termeillä asianajopalveluitasi haetaan?

Avainsanat muodostavat tärkeän roolin hakukoneoptimoidun sisällön tuottamisessa. Ne eivät saa kuitenkaan olla pääosassa – käytä vain sellaisia avainsanoja, jotka vastaavat palveluitasi, sisältöäsi ja asiakkaiden mahdollisia hakutermejä.

Mikäli asianajotoimistosi sijaitsee edeltävän esimerkin tavoin Helsingin Töölössä, sinun kannattaa mainita se useassa paikassa nimesi ja toimialasi yhteydessä. Mikäli olet erikoistunut johonkin tiettyyn asianajon haaraan, kuten avioeroihin, myös tämä on syytä sisällyttää osaksi jokaista tuottamaasi tekstiä. On todennäköistä, että henkilö, joka kaipaa lakiapua avioerotilanteessa, käyttää juuri kyseistä tilannetta kuvaavia hakusanoja etsiessään asianajopalveluita internetin välityksellä.

Ammattimaisen otteen ja kielen säilyttämiseksi avainsanoja ei tule viljellä liikaa: avainsanat liitetään toimivaan sisältöön, ei toisin päin. Avainsanojen kartoittamisessa on alan termistön lisäksi hyvä muistaa käyttäjäystävällisyys. Mieti, minkälaisia termejä asiakkaasi mahdollisesti käyttävät ja etsi vertailukohtia esimerkiksi kilpailijoiden sivuilta.

Linkitykset ja ulkoiset ohjaukset sivustolle – kuinka moni polku tuo luoksesi?

Tällaisia polkuja ovat ulkoiset linkit, maininnat ja referoinnit, jotka ohjaavat käyttäjiä verkkosivuillesi niiden ulkopuolelta. Kun useista eri lähteistä, verkkosivuista ja domaineista löytyy mainintoja ja polkuja verkkosivuillesi, käyttäjät kokevat sivustosi ja palvelusi luotettavaksi ja tunnetuksi – tämä pätee myös hakukoneisiin.

Mikäli asianajotoimistollasi on yhteistyökumppaneita tai -projekteja, voit pyytää heitä mainitsemaan (ja linkittämään) yrityksesi online-tekstissään. Kun kummatkin osapuolet tekevät samoin, hyöty on molemminpuolinen. Linkittäminen oman sivustosi ulkopuolisille nettisivuille voi olla mielekästä, jos sivut ovat korkealaatuisia ja oman liiketoimintasi kannalta relevantteja. Lisäksi aina kun yrityksesi mainitaan median toimesta, esimerkiksi uutisessa tai artikkelissa, myös hakukoneoptimointi saa lisätehoa.

Tekninen SEO lisää sivustosi näkyvyyttä ja käytettävyyttä

Sivustosi nopeus, tekninen toteutus ja – ympäristö, sekä tunnisteiden käyttö vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Käyttäjäkokemus ja asiakasarviot puolestaan vaikuttavat hakukoneiden listaukseen.

Google, ja useimmat muutkin hakukoneet, mittaavat itsenäisesti suoraan sivustosta sen teknisiä ominaisuuksia ja käytettävyyttä. On siis erityisen tärkeää kiinnittää sivuston teknisiin ominaisuuksiin ja niiden hiomiseen huomiota.

Pitkäjänteisyys tuottaa tulosta

Se, kuinka nopeasti listasijoituksesi hakukonetuloksissa paranee, riippuu muun muassa seuraavista asioista:

Muista, ettei edes hyvin valmisteltu SEO-strategia ole staattinen kokonaisuus. Hakukoneiden algoritmeissa, toimialallasi sekä asiakkaidesi tarpeissa tapahtuvat muutokset vaikuttavat jatkuvasti näkyvyyteesi hakukoneissa. Toimiva SEO-strategia vaatii seurantaa, hiomista ja ylläpitoa.

Tarvitsetko apua yrityksesi SEO-strategian suunnittelussa ja toteutuksessa? Tarjoamme teknisen hakukoneoptimoinnin ja sisältöstrategian SEO-palveluja sekä konsultointina että teknisenä toteutuksena.

Tutustu SEO-palveluihimme täällä  ja ota yhteyttä!

Jutellaanko?

Jätä yhteystietosi, ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat tekniset ratkaisut.

    Jutellaanko?

    Jätä yhteystietosi ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat ratkaisut.

      Scroll to Top