Kustantajan verkkosivut: 11 vinkkiä digitaaliseen menestykseen   

Kustantaja, oletko valmis menestymään digitaalisesti? Avaimet huipulle löytyvät verkkosivuista.  

Verkkosivusto on digitaalisen brändisi ydin. Se on sisäänkäynti palveluihisi ja tuotteisiisi. Digitaalisesti brändisi voi laajeta verkkokaupan e-kirjoista ja verkkokursseista suljettuihin sisältökokonaisuuksiin sekä moniin muihin ulottuvuuksiin. 

Digitaalinen brändisi on monimutkainen ekosysteemi, jonka huipulla ja sisäänkäyntinä toimii verkkosivustosi. Lukuisat sidosryhmäsi kuten lukijat, kirjailijat, organisaatiot, toimittajat, tilaajat ja muut käyttäjät tekevät käyttäjäpolusta hyvin monimutkaisen. 
 
Haluat varmasti vahvistaa digitaalista brändiäsi kehittämällä verkkosivujasi oikeaan suuntaan. Me Timehousissa olemme oppineet aiheesta paljon työskenneltyämme vuosia yhdessä monien kustantajien kanssa. Haluamme nyt jakaa nuo opit kanssasi. 

Lue lisää ja kerää vinkkimme talteen. 

1. Varmista käyttäjäpolun selkeys 

Kustantajien verkkosivuston iso haaste on selkeä viestintä. Sisältöjen runsaus, monimutkaiset katalogit, kömpelöt megavalikot, sekä useiden alabrändien ja -verkkotunnusten läsnäolo ärsyttävät käyttäjää.  

Verkkovierailijan käyttäjäpolkua häiritsevät sekava viestintä ja informaatiovyöry. Pahimmassa tapauksessa verkkoistunto päättyy lyhyeen.   

Verkkovierailijan aikaa pitää kunnioittaa olipa tämä siirtynyt verkkosivustollesi tavoitteellisesti tai osunut sivustolle sattumalta hakukoneesta. Varmista, että käyttäjäsi pääsee määränpäähänsä mahdollisimman sujuvasti. 

Vinkkimme käyttäjäpolkujen selkeyttämiseen: 

  • Käytä ”yksi klikkaus etusivulta” -sääntöä kaikille tärkeimmille sivuillesi. Se varmistaa helpon ja nopean reitin.  
  • Hyödynnä myös muita elementtejä: Mieti, voitko käyttää linkkejä tekstissä tai kuvaelementeissä navigoinnin helpottamiseksi.  
  • Varmista, että navigaatiosi on yksinkertainen ja selkeästi ymmärrettävä. Arvioi alavalikoiden tarpeellisuutta. 
  • Käytä visuaalisia apuvälineitä ohjaamaan käyttäjääsi eri polkuja pitkin. On myös hyvä ilmoittaa, mitä käyttäjäryhmää milloinkin tavoitellaan.  

    Esimerkiksi opettajat eivät välttämättä heti huomaa erillisnimellä brändättyä opettajaportaalia. Sen sijaan yksinkertainen, tietyn värinen linkkielementti, jossa lukee ”opettajat”, saattaa helpottaa käyttäjää. Yhdistämällä saman värin kaikkiin opettajille suunnattuun materiaaliin myös viestisi vahvistuu. 
  • Tutki rohkeasti muiden toimijoiden ratkaisuja. Voit löytää ideoita ja soveltaa niitä omaan toimintaasi. Ohessa Routledgelta esimerkki alatunnistevalikosta, jossa käyttäjäryhmät on huomioitu selkeästi: 

2. Palvele eri sidosryhmiä tehokkaasti 

Todennäköisesti verkkosivustollasi tavoitellaan useita erilaisia markkina- ja sidosryhmiä. Harkitse, miten sivustosi palvelee kaikkia eri käyttäjiä samanaikaisesti. 

  • Etusivulla on usein paljon tietoa, joka ei ole relevanttia kaikille käyttäjäryhmille. Jaa verkkosivustosi ryhmien mukaisesti käyttäjäpolkuihin.  
  • Mieti kuinka voit kiinnittää ihmisten huomion haluttuun sisältöön etusivun jälkeen. Ohjaa käyttäjät omille, kohdennetulle laskeutumissivuilleen mahdollisimman nopeasti. 
  • Käytä hyödyksesi myös visuaalisia keinoja kertoessasi, mille kohderyhmälle mikäkin sisältö tai viesti kuuluu.  

Uudet aliverkkotunnukset ja brändit voivat ehkä ratkaista usean kohderyhmän aiheuttamat ongelmat. Samalla kuitenkin voi syntyä tilanne, jossa kilpailet itseäsi vastaan hakunäkyvyydessä. Samoin ostopolun jakaminen useille verkkosivustoille ja verkkotunnuksille on harvoin hyvä idea. 

Erillisille verkko-omaisuuksille tulisi olla aina painava brändillinen tai tekninen syy. Muuten saatat päätyä tilanteeseen, jossa brändisi tai käyttäjäpolkusi kärsii. 

Esimerkiksi Faber Books on luonut pääverkkosivuillaan selkeän käyttäjäpolun erilliselle Faber Academy -kokonaisuudelle, joka sijaitsee omassa verkkotunnuksessaan, mutta on silti selkeästi linkitetty Faberiin. 

3. Tunnista ja puhu kohderyhmäsi kieltä 

Miltä näytät käyttäjillesi verkkosivustosi kautta? Oletko ymmärrettävä ja riittävän selkeä? 

Yksinkertainen mutta tehokas tapa tuoda selkeyttä viestiisi on hallita sivustosi metadataa. Sisällytä sivuillesi selkeitä metaotsikoita ja –kuvauksia, kuten alla olevassa esimerkissä eläinlääketieteen lehti Frontiersista (katso kuva alla). Hyvä sivun metaotsikko ja -kuvaus kannustavat käyttäjiä klikkaamaan sivustoasi hakukoneiden tuloslistauksissa.  

Usein yksinkertaisimmat asiat jäävät vähälle huomiolle. Varmista, että verkkosivusi sisältö viestii selkeästi keskeisimmän; mikä on toimintasi, tuotteittesi ja palveluittesi ydin.

Luo erilliset laskeutumissivut päätoimialoillesi, palveluillesi ja tuotteillesi. Tämä auttaa käyttäjiä ja hakukoneita saamaan selkeän kuvan toiminnastasi ja tarjoamastasi.  

Laskeutumissivut pääaihealueistasi antavat myös mahdollisuuden sukeltaa syvemmälle erikoisaiheisiin. Sisältöä kannattaa jakaa pienempiin osiin.  On fiksumpaa kattaa yhdellä sivulla aihe kerrallaan, kuin yrittää kattaa täydellisesti liian suurta kokonaisuutta. 

4. Viesti alasi viimeisimmistä uutisista ja trendeistä 

Verkkosivustosi ei ole pelkkä staattinen, teknologinen kokonaisuus: käytä sitä aktiivisena viestintävälineenä. 

Korosta verkkosivuillasi alan tapahtumia. Esittele omia uusia tuotteittasi. Nettisivujesi pitää olla usein päivitettävä ja jatkuvasti kehittyvä brändivara. 

Helppokäyttöisen sisällönhallintajärjestelmän valinta ja asianmukainen sisällön päivittämisprosessi ovat kaiken A ja O. Haluathan markkinointi- ja toimitushenkilökunnan osallistuvan saumattomasti verkkosivustoprosesseihisi. 

5. Kausiluontoisuus kannattaa myös diginä 

Etsi tapoja säätää verkkosivustoasi vastaamaan vuodenaikoja ja alan tapahtumia. Pohdi, voitko hyödyntää kansallisia juhlapäiviä ja merkityksellisiä tietoisuuspäiviä. Voit mukauttaa verkkosivustoasi ajankohtaan sopivaksi vaikkapa blogin tai navigaation avulla.  

Päivitä kausitarjouksia ja -sisältöä säännöllisesti verkkosivustobannereiden, blogien, ja teemojen avulla. 

6. Hyödynnä sosiaalisia signaaleja 

Käyttäjien toiminta ja vuorovaikutus verkossa heijastuvat digitaaliseen brändiisi. Tykkäykset, jakamiset, kommentit ja seuraaminen kertovat muille sisällön suosiosta ja vaikuttavuudesta. Ne vaikuttavat verkkosivuston hakukonesijoituksiisi ja brändisi näkyvyyteen. 

  • Lisää sosiaalisen median syöte verkkosivuillesi.  Huomioi kuitenkin, että sisällön pitää kanavissa tällöin päivittyä säännöllisesti, sillä syötteen vanha sisältö vain heikentää brändiäsi. 
  • Yhdistä jokainen sosiaalinen kanava tiettyyn tarkoitukseen. Onko Instagramisi tuotesyöte vai rekrytointi- ja työnantajabrändäykseen hyödynnettävä työkalu?  
  • Asiakaspalautteet ja käyttäjälausunnot ovat loistava tapa tuoda käyttäjäyhteisöllisyyttä verkkosivustollesi. 
  • Ammatillisissa ja B2B-ympäristöissä tunnettujen tahojen ja yhdistysten logot tukevat uskottavuutta ja luottamusta. 

7. Vastaa mielikuvia tai erotu eduksesi 

Yleensä verkkobrändi ja -sivusto vastaa ydinkäyttäjäryhmän estetiikkaa ilman erillisiä ponnisteluja. Alasi visuaalisen kielen hyödyntäminen tekee nettisivuistasi tutumman ja uskottavamman. 

Toisaalta myös disruptiivinen lähestymistapa on toiminut joillekin kustantajille. Voit siis kääntää yhdenmukaisuuden päälaelleen, mikäli tähtäät perinteisen verkkobrändin sijasta erilaisuuteen. 

Esimerkiksi Bloomsburyn Writers & Artists -brändi on täysin erillinen verkkotunnus. Sen pääbrändiin verrattuna oma visuaalinen kieli mahdollistaa myös luovemman vapauden. 

8. Hyödynnä verkkokauppabrändien strategioita 

Monilla sisällön julkaisijoilla ja kustantajilla on verkkosivusto, jonka ensisijainen tavoite on kasvattaa konversioita ja myyntiä.  

Ottamalla käyttöön myös omalle alallesi soveltuvia verkkokauppabrändien strategioita saat parempia tuloksia. 

  • Tutustu CRO:hon (Conversion Rate Optimization, eli konversiotason optimointi). 
    Hyödynnä CRO-oppeja valitaksesi oikeat sanat, verkkosivurakenteet sekä digitaaliset vinkit ja niksit, jotka toimivat brändillesi. 
  • Kun teet konversio optimointia varmista, että sinulla on houkuttelevat käyttäjäpolut. Hyödynnä niissä tarjouksia ja arvolupauksia. Korosta uutuuksia ja ainutlaatuisia etuja, joita vain sinä voit asiakkaalle tarjota. 
  • Puntaroi voisitko hyödyntää navigaatiossa useampaa logiikkaa samanaikaisesti: 
    • Aihepiirit (esim. eläinlääketiede, kasvitiede jne.) 
    • Formaatti (esim. e-kirjat, verkkokurssit jne.) 
  • Korosta kiireellisyyttä luovasti. Perinteisesti aikarajoitteisuus liitetään tarjouksiin. Kiireellisyyttä voi tuoda esille kuitenkin monin muinkin keinoin. 

    Kerro esimerkiksi asiakkaallesi:  
    • Miksi juuri nyt on loistava hetki rekisteröityä jäseneksi?  
    • Miksi kannattaa lukea tänään julkaistu asiantuntija-artikkeli heti? 

Esimerkiksi Harper Collinsilla on loistava tarjous uusille uutiskirjeen tilaajille. Tarjouksen asettaminen suoraan yläbanneriin lähettää vahvan ja ajankohtaisen viestin. (Kuva alla)

9. Harkitse SEO:n hyödyntämistä 

Hakukoneoptimointi eli SEO on tehokas työkalu sisällön julkaisijoille. Se edistää sekä brändisi arvoa että palveluittesi tai tuotteittesi myyntiä. 

Vaikkei sinulle olisikaan selkeää SEO-strategiaa, kannattaa hakukoneoptimointi ottaa huomioon muun verkkosivutyön lomassa: 

  • Varmista, että sivustosi metadata, mukaan lukien kuvien alt-tekstit ovat kunnossa.  
  • Käytä strukturoitua dataa tehokkaasti hyödyksi. Voit viestiä näillä hakukoneille (ja potentiaalisille asiakkaille) tietoja tuotteistasi ja erottua hakutuloksissa eduksesi. Näitä voivat olla kirjailija, ISBN-numero, varastosaldon tilanne ja moni muu. 
  • Luo sisältöä, joka kiinnostaa potentiaalisia asiakkaitasi. Aloita avainsana- ja kilpailijatutkimuksella.  

10. Pidä huolta saavutettavuudesta 

Julkiset toimijat ja osa yksityisistä tahoista joutuvat lain puitteissa varmistamaan verkkopalvelunsa saavutettavuuden. Saavutettavuus on kuitenkin paljon muutakin kuin pelkkä lakisääteinen vaatimus. 

  • Tekniset seikat nakertavat usein saavutettavuutta. Kun suunnittelet julkaisualustojen käyttöönottoa, varmista etteivät ne heikennä saavutettavuutta.  
  • Varo täyttämästä verkkosivustoasi liian monilla ominaisuuksilla. Ne tekevät kokonaisuudesta sekavan. Vaarallisimmillaan ne jopa romuttavat teknisen toimivuuden. Mikäli käytät WordPressiä, ole erityisen varovainen uusien plugareiden, eli lisäosien suhteen.
  • Varmista väylä saavutettavuuspalautteelle. Mikäli joku (olipa kyseessä oma työntekijä tai asiakas) huomaa ongelman tai parannuskohdan hänellä tulee olla selkeä tapa raportoida siitä. 
  • Panostamalla verkkosivustosi hakutyökaluihin ja -ominaisuuksiin vahvistat sivuston käytettävyyttä. 
     

Tiesitkö?  
 
Timehouse on kehittänyt suomen kieleen erikoistuneen hakukoneen, TimeSearchin.  
 
Hakukoneen kehitystaival on alkanut jo 90-luvulla, jolloin toimme markkinoille Suomen ensimmäisen multimediatietosanakirjan, CD-Factan (WSOY, 1994). 

Nyt TimeSearchin kehitys jatkuu generatiiviseen tekoälyn kehitysharppausten avulla. 
 
 
 

Lue lisää saavutettavuudesta ja siihen liittyvästä, digipalvelulain vaatimuksista Aluehallintoviraston saavutettavuusvaatimukset.fi -verkkopalvelusta.
 
 

11 Älä unohda sisällöntuottajia ja kirjailijoita 

Yhteistyössä ja verkostoissa on voimaa. 

Rakenna kestäviä suhteita sisällöntuottajiin, kirjailijoihin, toimittajiin ja kauppaorganisaatioihin. Varmista, ettei heidän äänensä häviä verkon tungokseen. 

  • Omasta kirjailijayhteisöstä on monenlaista etua. Se edistää luovuutta ja innovaatioita, parantaa sisällön laatua, tehostaa markkinointia, vahvistaa brändiä ja vaikuttavuutta verkossa. 

    Pohdi miten voit fasilitoida kokonaisuutta diginä. Tarvitsetko uuden verkkoympäristön tai oman brändikokonaisuuden? Etene ketterästi ja varo jakamasta resursseja aluksi liikaa. 
  • Erilaiset asiantuntija- ja ”feature”-sisällöt voivat osoittautua tärkeäksi voimavaraksi. Ne auttavat rakentamaan samanaikaisesti sekä uskottavuutta että suhteita. 
  • Julkaise ja mainosta hyödyntämällä olemassa olevia suhteita ja referenssejä. 
     
    Esimerkiksi jonkin organisaation hyväksynnän ja huomion saaminen voi tarkoittaa sitä, että tuotteittasi ja palveluitasi suositellaan laajasti siihen liittyvässä, spesifissä ammattipiirissä. 

💭 Onko kustantamollasi lähiaikoina tarvetta päivittää verkkokokonaisuutta?
💭Oletteko ehkä parhaillaan rakentamassa uutta sivustoa?   

Tarjoamme sinulle strategisen ymmärryksemme verkkosivustoista ja niitä ohjaavasta teknologiasta. Olemme Timehousella erikoistuneet ainoana suomalaisena ohjelmistotalona juuri kustannusalan tietoteknisiin tarpeisiin. 

Palvelemme asiakkaita niin konsultoimalla kuin kehittämällä ohjelmisto- tai IT-ratkaisuja. 

Lupaamme kokemustaustamme turvin tuoda sinulle merkittävää hyötyä toimintaasi tietotekniikan avulla. 
 

🔎 Ota yhteyttä viestillä osoitteeseen info@timehouse.fi tai soittamalla numeroon +358 207 491 449. 

Jaa artikkeli somessa

Selvitä miten voimme tuottaa hyötyä sinulle.

Jutellaanko?

Jätä yhteystietosi, ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat tekniset ratkaisut.

    Jutellaanko?

    Jätä yhteystietosi ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat ratkaisut.

      Scroll to Top