Tekoäly ja sisällöntuotanto kustannustoiminnassa: näin hyödynnät tekoälyä strategisesti

Tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuotannossa jakaa mielipiteitä. Toisaalta aiheeseen liittyvä keskustelu jää usein niin teknisestä kuin liiketoiminnallisesta näkökulmasta tarkasteltuna melko suppeaksi.

Olemme Timehousessa tehneet jo vuosikymmenien ajan yhteistyötä kustantamoiden kanssa kehittääksemme tekoälytyökaluja, jotka edistävät heidän työprosessejaan. Näistä prosesseista monet liittyvät sisällöntuotantoon.

Kokosimme käyttöösi muutamia strategisesti varteenotettavia ideoita siitä, kuinka tekoälyä voidaan käyttää sisällöntuotannossa. Tutustu vinkkeihimme alta ja hyödynnä niitä omassa toiminnassasi kehittääksesi sisällöntuotantosi tehokkuutta, tasoa ja tuottavuutta.

Erilaiset tekoälyn muodot

Tarkastellaan lyhyesti tekoälyn eri muotoja, jotta saat paremman käsityksen siitä, miten ja mihin tekoälyä voi konkreettisesti hyödyntää sisällöntuotannossa.

Sisällöntuotannon ja kustantamisen näkökulmasta tärkeimpiä tekoälyn muotoja ovat:

  • Luonnollisen kielen käsittely (Natural Language Processing, eli NLP): ihmisten käyttämien kielten ymmärtäminen ja tuottaminen.
  • Koneoppiminen (Machine Learning, eli ML): suurten tietomäärien ja mallien analysointi, joka muodostaa pohjan muille hyödyllisille tekoälyjärjestelmille, (esim. suositusjärjestelmille, joita voidaan hyödyntää personoidun sisällön tarjoamiseen)
  • Generatiiviset tekoälymallit (Generative AI Models): Tuottaa sisältöä kuten tekstiä, kuvia ja ääntä. Muoto, johon useimmat tällä hetkellä eniten viittavat puhuessaan ”tekoälystä”.

Voit lisää tekoälyn taustoista ja sen merkityksestä liiketoiminnassa blogistamme ”Kuinka tekoäly voi edistää liiketoimintaasi: AI:n hyödyt hypen takana

Tiivistelmät ja raportit

Olet jo ehkä törmännyt tekoälyn tuottamiin tiivistelmiin Amazonin, Googlen tai TripAdvisorin palveluissa. Vaikuttaa siltä, että kaikki haluavat maksimoida tekoälyn kyvyn tiivistää ja kiteyttää tietoa – ja syystäkin. Kiireisille käyttäjille tekoälyn tuottama tiivistelmä on loistava tapa hahmottaa monimutkaista sisältöä nopeasti.

Tekoälyä voi hyödyntää:

  • Info- tai seliteteksteihin
  • Monimutkaisten käsitteiden jäsentämiseen
  • Myyntitekstien tuottamiseen
  • Sisäisen tiedon kierrättäminen
  • Tuotekatalogisi sisällön rikastamiseen
  • Tuotearvostelujen tai asiakaspalautteen tiivistämiseen

🪄Vinkki: Pyydä käyttäjiltä palautetta tekoälyn tuottamasta tekstistä arvioidaksesi sen soveltuvuutta.

Monikielisyys

Yksi mielenkiintoisimmista tekoälyn tuomista mahdollisuuksista ovat dynaamiset monikieliset sisältökokonaisuudet. Kenties koskaan aikaisemmin emme ole voineet kommunikoida näin helposti eri kieliryhmien välillä.

Reaaliaikaiset käännökset ja tekstitykset kehittyvät nopeasti sekä yleistyvät eri järjestelmissä ja alustoissa. Muun muassa Google Meet lisäsi äskettäin 52 uutta kieltä (mukaan lukien ruotsi) käännettyihin tekstityksiinsä.

Tämä on vain yksi esimerkki siitä, kuinka suuret yritykset käyttävät automaattisia käännöksiä edistääkseen kansainvälistä liiketoimintaa. Voit tehdä samoin hyödyntämällä heidän valmiita ekosysteemejään tai käyttämällä omia käännöstyökaluja.

Huom.: Muista, että myös automatisoidut käännökset tulisi aina tarkistaa toimituksellisessa prosessissa.

Luova ideointi ja prosessien kehittäminen

Tekoäly tarjoaa tukea sekä luovassa ideoinnissa että sisällöntuotannon prosessien kehittämisessä.

AI-työkalut, kuten ChatGPT, voivat analysoida omaa dataasi, ajankohtaisia trendejä ja hakusanoja sekä ehdottaa niiden tai muiden kriteerien pohjalta uusia sisältöaiheita. Generatiivinen tekoäly voi myös auttaa sisältörakenteen suunnittelussa ja luonnosten luomisessa. Näin nopeutat työprosesseja, ehkäiset ”tyhjän paperin kammoa”, monimutkaisten sisältökokonaisuuksien luettavuutta ja paljon muuta.

Tekoäly voi myös selventää sisäisiä prosesseja ja parantaa tiimien välistä viestintää. Se auttaa dokumentoinnissa ja ohjeiden luomisessa, mikä sujuvoittaa sekä sisällöntuotantoa että teknisten prosessien hallintaa. Lisäksi tekoäly optimoi toistuvia tehtäviä, kuten tekstin tiivistämistä ja editointia, jolloin luovat tiimit voivat keskittyä tärkeämpiin tehtäviin.

Paranna sisällön laatua

Oikoluku- ja kielioppityökaluja on käytetty tekstinkäsittelyssä jo pitkään, mutta nykyiset NLP-mallit vievät työkalut uudelle tasolle.

Sisällöntuotannon ja toimituksen prosesseihin mukautetut, tekoälypohjaiset oikoluku-, kielioppi- ja luettavuustyökalut ovat loistavia apuvälineitä tiiviimmän ja helpommin luettavan sisällön tuottamiseen. Kirjoitus- ja kielioppivirheiden lisäksi voit parantaa tekoälyn avulla muun muassa tekstin ja lauseiden rakennetta sekä sanavalintoja.

Tekoälyn tekee myös tiedon seulomisesta ja datan jäsentämisestä nopeampaa. Se voi myös varmistaa, että sisältösi perustuu ajantasaiseen ja relevanttiin tietoon. Tämän avulla voit esimerkiksi päivittää olemassa olevaa sisältöäsi uusimalla tiedolla reaaliajassa.

Personoitu sisältö

Personointi on loistava tapa luoda käyttäjille lisäarvoa. Tekoälyn avulla voit tuottaa personoitua sisältöä nopeasti ja kustannustehokkuudesta. Muista kuitenkin pohtia tarkasti, mitä tietoa keräät asiakkaistasi sekä varmista, että noudatat paikallisia tietosuojalakeja.

Tekoälyn ohjaamat sisältösuositukset voivat auttaa käyttäjiä löytämään uutta sisältöä. Voit myös hyödyntää datamalleja tarjotaksesi kohdennettua, kuratoitua sisältöä.

AI:n avulla voit ennakoida asiakkaittesi tarpeita jo ennen kuin he itsekään tietävät niistä. Personoinnin ja ennakoivan analytiikan avulla voit parantaa asiakaskokemusta sekä kasvattaa käyttäjiesi sitoutumista.

Metatiedot, markkinointi ja saavutettavuus

Sisällön metadatalla on suuri merkitys. Se edistää löydettävyyttä ja saavutettavuutta, markkinointia ja myyntiä sekä sisällön jatkohyödyntämiseen liittyviä mahdollisuuksia.

Metadatan tuottaminen vie kuitenkin resursseja ja voi jäädä vajavaiseksi. Tekoälyn avulla metadataa voi tuottaa erittäin tehokkaasti ja tarvittaessa jopa täysin automatisoidusti. (TimeAI-työkalumme avulla voit esimerkiksi ulkoistaa alt-tekstien tuotannon tekoälylle.)

Metatiedot ovat tärkeä kokonaisuus myös saavutettavuuden kannalta. AI:lla voi edistää saavutettavuutta kuitenkin monin muinkin tavoin. Sen avulla voi tuottaa tekstityksiä videoille ja optimoimalla tekstin luettavuutta eri taitotasoille. Voit myös hyödyntää tekoälyä analysoimaan sisältösi saavutettavuutta vastaamaan paremmin saavutettavuusstandardeja.

Metatietojen ja saavutettavuuden optimointi edistävät myös sisältösi markkinointia ja myyntiä. Muita markkinoinnin näkökulmasta hyödyllisiä tapoja hyödyntää tekoälyä ovat erityisesti hakukoneoptimointi ja A/B-testausten toteuttamisessa.

Tekoälyn haasteet

Tekoälyn käyttö on suhteellisen uusi käsite monille yrityksille. Myös siihen liittyvät nopeat kehitysaskeleet vaikuttavat siihen, että tekoälyyn liittyvät käytännöt ja standardit ovat vasta suureksi osaksi muotoutumassa.

Vaikka uutta teknologiaa ei tule pelätä, on oltava realistinen näkemys sen riskeistä ja haasteista. Ota siis huomioon seuraavat asiat, kun hyödynnät tekoälyä sisällöntuotannossa:

  • Tekijänoikeudet
    Voit lukea aiheesta blogimme ”Tekoäly ja tekijänoikeuslaki: navigointi nopeatempoisessa digimaailmassa
  • Vinoumat ja puolueellisuus
    Varmista, että tunnet miten käyttämäsi mallit toimivat ja mitä dataa ne hyödyntävät.
  • Läpinäkyvyys ja etiikka
    Kerro käyttäjille, miten ja missä käytät tekoälyä
  • Yksityisyys ja tietosuoja
    Ole tarkkana mitä tietoja keräät ja missä niitä säilytät
  • Laadunvalvonta
    Älä luota generatiiviseen tekoälyyn varauksetta. Huomioi erityisesti lainsäädäntöön ja viestintään liittyvät seikat.
  • Sisällön laadun heikkeneminen
    Varo ulkoistamasta liikaa tekoälylle. Kustannustehokkuus ja helppous ei korvaa sisältösi laatua.

💡 Haluatko lukea lisää tekoälystä?
Lue blogimme ”Tekoälyn hyödyntäminen kustannustoiminnassa” tai ” Tekoäly ja automaatiot digitaalisen materiaalin julkaisemisessa

💼 Haluatko hyödyntää tekoälyä omassa toiminnassasi?
Tutustu kustantamiseen ja sisällön julkaisuun suunnatuihin tekoälypalveluihimme.

ℹ️ Keitä me olemme?
Timehouse on vuonna -87 perustettu kotimainen ohjelmistokehitystalo. Olemme erikoistuneet digitaalisen sisällön julkaisuun ja kustannusalan tarpeisiin.

Jaa artikkeli somessa

Selvitä miten voimme tuottaa hyötyä sinulle.

Jutellaanko?

Jätä yhteystietosi, ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat tekniset ratkaisut.

    Jutellaanko?

    Jätä yhteystietosi ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat ratkaisut.

      Scroll to Top