Digitalisoituminen tarkoittaa palveluiden digitaalista muodonmuutosta liiketoiminnan sujuvoittamiseksi sekä manuaalisten prosessien ja käytäntöjen automatisointia. Digitalisaatio tehostaa yritystoimintaa ja sen palveluita, joten sen tuomia hyötyjä ei kannata aliarvioida.
Hyppää mukaamme digitalisoitumisen maailmaan ja lue vinkkimme onnistuneen digitalisaatioprojektin suunnitteluun sekä toteutukseen.
Mitkä liiketoimintasi osa-alueet hyötyisivät digitalisoinnista?
Kaikkea yritystoimintaa ei tarvitse tai edes kannata korvata teknologialla. Mieti, mitkä yrityksesi työprosesseista nopeutuisivat ja tehostuisivat digitaalisilla ratkaisuilla. HR-osaston töitä ei kannata korvata tekoälyllä pyörivällä chatbotilla, mutta olisiko esimerkiksi julkaisutoimintasi työprosesseissa automaatiosta hyötyviä tehtäviä?
Suunnittele ja toteuta digitalisoituminen pala kerrallaan
- Digitalisoitumisessa ei kannata hätäillä. Vakauta digitalisoitumista aloittamalla pienistä projekteista, testaa niiden toimivuus ja kasvata vähitellen digitalisten ratkaisujen määrää.
- Harkitse yhden massiivisen järjestelmän sijaan teknologioiden ja työkalujen käyttöönottoa prosessikohtaisesti.
- Integraatioiden avulla voit tuoda uusia palveluita vanhojen, mutta toimivien palveluiden rinnalle niistä luopumatta.
- Pienetkin automaatiot voivat tuoda suurta hyötyä liiketoiminnallesi.
Ota hyöty irti uusista tekniikoista ja työkaluista
Tekoälyä hyödyntävät työkalut ovat nyt kaikkien saavutettavissa ja voivat hyödyttää yrityksiä koosta riippumatta. Lue uusimmat blogimme Tekoälyn hyödyistä liiketoiminnassa sekä Tekoälyn hyödyntäminen julkaisutoiminnassa.
Nousevat ja pinnalla olevat teknologiat eivät ole pelkästään startup-yritysten ja massiivisten suuryhtiöiden juttu. Mieti luovasti, miten erilaiset tekniikat voisivat olla hyödyksi liiketoiminnassasi. Pidä kuitenkin jalat maassa, äläkä hyppää jokaiseen teknologiatrendiin, jonka media nostaa esille.
Panosta kyberturvallisuuteen ja noudata tietosuojamääräyksiä
Digitalisaatio eheyttää liiketoimintaa tuomalla yrityksen digitaaliset resurssit samaan paikkaan, mutta sen mukana tulee myös riski tietoturvahyökkäyksille. Käytä aikaa turvallisen digiympäristön luomiseen ja pidä tietoturva-asiasi ajan tasalla.
Digitalisointi tapahtuu yleensä pilvipalveluissa, jotka ovat haavoittuvaisia tietohyökkäyksille. Harkitse tinkimisen sijaan luotettavan Microsoft Azuren tai toisen vastaavan järjestelmän käyttöönottoa ja vahvista tietoturvastrategiaasi.
Varmista, että digitaalinen datasi vastaa GDPR:n määrittämiä raameja ja tarkista ne säännöllisin väliajoin.
Hyödynnä data-analytiikkaa
🔮Ennusta tulevaisuus datan avulla! Data-analytiikka auttaa sinua tekemään tarkoin laskelmoituja päätöksiä yrityksesi kannalta, keräämäsi datan keinoin:
- Operatiivisen datan avulla voit tunnistaa tehottomia työprosesseja, jotka hyötyisivät automatisoinnista.
- Voit käyttää analyysiä asiakaskokemusten räätälöintiin tarjoamalla kohdennettuja tarjouksia ja palveluita käyttäjille perustuen heidän aikaisempiin ostoksiinsa tai muuhun käyttäjädataan.
- Ennustava analyysi auttaa mm. ennakoimaan asiakkaiden tarpeita sekä arvioimaan markkinoiden vaihtuvuutta – samalla voit valmistautua näihin itse etukäteen.
Huomioi asiakaskokemus (CX) digitalisaation strategiassasi
- Kanta-asiakasportaalit ja uskollisten asiakkaiden muistaminen alennuskoodein on hyvä tapa pitää asiakaskunta sitoutuneena palveluihisi.
- Digitalisaation avulla onnistut tarjoamaan asiakaskohtaista personointia palveluiden ja mainonnan muodossa.
- Käytä dataa palvelusi optimointiin, suoraviivaistamiseen ja suorituskyvyn parantamiseen asiakaskokemuksen kehittämiseksi.
Omaksu digitaalinen työkulttuuri sisäisissä työskentelytavoissa
Digitalisaatiossa ei ole kyse pelkästään prosessien korvaamista teknologialla. Se on myös työkalu, jota ensisijaisesti työntekijät voivat hyödyntää päivittäisissä työtehtävissään helpottaakseen omaa työtaakkaansa.
Monelle työntekijälle digitalisaatio voi kuitenkin olla kirosana ja siihen voi liittyä paljon kielteisiä ennakkoluuloja. Onkin hyvä ottaa huomioon muutokset työkulttuurista digitalisaation myötä ja kannustaa työyhteisöä hyödyntämään sitä omissa työskentelytavoissaan.
Digitalisaatio on ennen kaikkea hitaiden ja kankeiden prosessien vauhdittamista automaatioilla, jonka myötä työntekijöille jää enemmän aikaa mielekkäämpien työtehtäviä tekoon.