Onnistuminen digimateriaalin kustantamisessa vaatii työtä ja monen osa-alueen ymmärrystä. Näistä yksi merkittävin on asiakastyytyväisyys.
Digitaalisissa ympäristöissä asiakkaitten tyytyväisyyttä tulisi tarkastella erityisesti käyttäjäkokemuksen kautta.
Tehokas käyttäjien tarpeiden huomioiminen ja saumattoman käyttäjäpolun tarjoaminen parantaa asiakkaittesi sitoutumista ja tyytyväisyyttä palveluusi.
1. Omaksu käyttäjäkeskeinen ajattelu
Menestyvä verkkokustantaja asettaa käyttäjänsä keskiöön kaikessa tekemisessään.
Varmista, että käyttäjät voivat raportoida vaivatta ongelmistaan ja pidä huolta, että tuki- ja yhteydenottokanavat ovat aina helposti saatavilla. Entä miten on ”Usein kysytyt kysymykset ” (UKK) -osiosi laita? Päivitetäänkö sitä aktiivisesti?
Panosta selkeään ja informatiiviseen palvelukokonaisuuteen. Noudata saavutettavuusstandardeja ja selkokielisyyden periaatteita tilanteen mukaan. Näin sisältösi on mahdollisimman monen käytettävissä.
2. Varmista tarjontasi houkuttelevuus
Kilpailu verkossa on kovaa. Mikäli haluat käyttäjien valitsevan sinut, tulee tarjoamasi olla aidosti houkuttelevaa.
Tuodaanko palvelussasi selkeästi esille parhaat myyntivalttisi? Entä oletko jo korostanut tarpeeksi niitä asioita, jotka erottavat sisältösi kilpailijoista?
Älä keskity pelkästään yleiseen esittelyyn. Tuo esille tuotteittesi tai palveluittesi hyödyt. Näitä voivat olla esimerkiksi asiantuntemus tai ajan säästö.
Sitouta käyttäjiäsi mahdollisimman tehokkaasti sitä mukaan, kun he sukeltavat syvemmälle palveluusi. Voit hyödyntää tässä esimerkiksi automatisoituja suosituksia tai tuoteperheitä.
3. Hyödynnä dataa ja analytiikkaa
Data ja analytiikka avaavat monia ovia digitaalisessa liiketoiminnassa. Varo kuitenkin hullaantumasta vaan keskity olennaiseen.
Valikoi käyttöösi aidosti sinulle merkityksellisiä mittareita. Näitä voivat olla käyttäjän sitoutuminen ja vuorovaikuttaminen palvelusi kautta. Pelkät istunnot eivät vielä itsessään kerro paljoa.
Kerää tietoja eri lähteistä ymmärtääksesi käyttäjien käyttäytymistä ja mieltymyksiä paremmin. Seuraa käyttäjäpolkuja alabrändien ja web-sovellusten välillä saadaksesi kattavan kuvan käyttäjien vuorovaikutuksesta.
4. Panosta visuaaliseen yhtenäisyyteen
Usko tai älä, visuaaliset vaikutuskeinot toimivat isossa roolissa palvelusi käyttökokemuksen kannalta.
Varmista, että brändisi visuaalinen kieli on yhtenäinen kaikilla alustoilla. Pidä myös huolta laatutasosta. Onko visuaalisuus laadullisesti samalla tasolla kuin muu sisältösi?
Päivitä brändisi ilmettä vastaamaan asiakkaittesi tarpeita. Kuuntele myös asiakkaittesi mielipiteitä avoimesti. Kehitä visuaalisia elementtejä tai kokonaisuutta niiden mukaisesti.
5. Pidä huolta palvelusi nopeudesta ja latausajoista
Tekniset ongelmat voivat kaataa kaiken arvokkaan käyttökokemuksen kehitystyön hukkaan.
Pyri työskentelemään mahdollisimman tiiviisti kehittäjien kanssa. Tämän avulla teknisten ongelmien selvitys ja kehitys on ketterämpää. Tiiviit työskentelymallit ja -prosessit voivat osoittautua erityisen arvokkaaksi muun muassa korkeiden kävijäpiikkien tai kyberhyökkäysten aikana.
Miten on palvelusi suorituskyvyn optimoinnin laita? Entä voisiko latausaikoja minimoida entisestään?
Muista varmistaa, että järjestelmääsi myös testataan säännöllisesti. Testauksen hinta voi olla mitään sanomaton verrattuna liiketoiminnalliseen haittaan, joita tekniset ongelmat voivat aiheuttaa asiakasrajapinnassa.
6. Poista esteet ostopolulta
Käyttäjän mielenkiinnon ylläpitäminen on sitä vaikeampaa, mitä lähemmäs itse transaktiota ostopolulla päästään.
Yksinkertaista ostotapahtumaa mahdollisimman paljon. Voit hyödyntää automatisoituja prosesseja, jotka minivoivat tietojen syöttämisen. Keskity selkeisiin toimintakehotteisiin. Anna asiakkaalle laajasti erilaisia tapoja maksaa ostoksensa.
Voit myös hyödyntää houkuttelevaa, ostopäätöstä vahvistavaa viestintää. Oletko jo hyödyntänyt jäsenalennuksia? Entä voisitko kertoa ostettavien tuotteiden tai palveluiden hyödyistä vielä ostoskori- tai kassanäkymässä?
7. Rakenna yhteisö palvelusi ympärille
Yhteisöllisyys on oiva tapa tukea käyttökokemusta, mutta myös kasvattaa asiakasuskollisuutta ja myyntiä.
Rakenna ja vahvista yhteisöllisyyden tunnetta asiakkaillesi hyödyntämällä useita eri vaikutuskeinoja. Näitä voivat olla esimerkiksi uutiskirjeet, kanta-asiakasohjelmat ja personoitu markkinointi.
Aloita yksinkertaisilla toimilla ja rakenna kokonaisuutta vähitellen kohti monimutkaisempaa strategiaa.
👋 Voimmeko auttaa sisältöpalvelusi kehittämisessä?
Olemme Timehousessa erikoistuneet digitaalisen sisällön ohjelmistoratkaisuihin. Lupaamme tuottaa asiakkaillemme merkittävää liiketoiminnallista hyötyä tietotekniikan avulla.