Hyvä käyttäjäkokemus johtaa tyytyväisiin asiakkaisiin - näin onnistut siinä!

Verkkosivuston tulee olla käyttäjälle mahdollisimman selkeä ja sivustolla navigoimisen tulee olla yksinkertaista ja johdonmukaista. Hyvä UX:n tekee palvelun käytöstä helppoa ja nopeaa.

Saimme hiljattain erittäin hyvää palautetta asiakkaaltamme Helsingin Kamarilta yhteisen uudelleensuunnitteluprojektimme vaikutuksista heidän verkkopalvelunsa käyttäjäkokemukseen.  Käyttäjäkyselyn perusteella asiakastyytyväisyys palveluun oli tuplaantunut!

Hyvän palautteen saaminen on aina mukavaa, mutta meidät se sai kuitenkin pohtimaan asiakaslähtöisen ajattelun merkitystä myös sovelluskehityksessä ja -suunnittelussa.

Verkkopalvelun tai sovelluksen asiakkaat saavutetaan varmimmin tarjoamalla heille sujuva ja miellyttävä käyttökokemus, jonka perustana toimii huolellinen käyttöliittymäsuunnittelu.

CX, eli asiakaskokemus on olennainen menestyksen ja kasvun mittari, ja UX, eli käyttäjäkokemus on sen merkittävä osatekijä. Miten tässä sitten onnistutaan?

Lue alta huomiomme projektin onnistuneesta maaliin viemisestä.

Tarkastele palvelua käyttäjän perspektiivistä

Sovelluskehittäjän näkökulma on aina oikea (siitä ei epäilystäkään!), mutta on tärkeää muistaa, että tekniikkaa käyttävät ja suurelta osin myös hallitsevat ihmiset, joilla ei ole koodarin taustaa. Näin ollen olisi hyvä tietyin väliajoin astua ulos “koodarin saappaista” ja tarkastella palvelua tai sovellusta enemmänkin käyttöominaisuuksien kuin tekniikan kautta.

Pienten yksityiskohtien, kuten virheilmoitusten ja navigoinnin logiikan on oltava ensisijaisesti tehty asiakasta, ei kehittäjää varten. Tähän tulemme jatkossakin kiinnittämään huomiota. 

Vastaavaa suosittelemme myös asiakkaillemme: Välillä on hyvä hakea näkökulmaa myös organisaation ulkopuolelta. Omalle verkkoympäristölle on helppo “sokeutua” ja tärkeät parannuskohteet saattavat jäädä joskus havaitsematta.

Hanki kunnolliset taustatiedot projektista

Taustatietojen kokonaisvaltainen selvittäminen vaatii aikaa, joten tämä on hyvä ottaa huomioon projektin aikataulua suunniteltaessa. Näin varmistetaan, että projekti etenee mahdollisimman jouhevasti ja pysyy budjetissa.

Fokuksena käyttäjäystävällisyys ja palvelun selkeys

Sivuston tulee olla käyttäjälle mahdollisimman selkeä ja navigoimisen palvelussa tulee olla yksinkertaista ja johdonmukaista. Hyvän UX:n tarkoituksena on tehdä palvelun käytöstä mahdollisimman helppoa ja nopeaa.

Pyrimme varmistamaan, että kehittämämme ratkaisut tarjoavat loppukäyttäjille esteettömän ja miellyttävän käyttökokemuksen. Tämä tarkoittaa sitä, että keskitymme tekemään asioista mahdollisimman selkeitä ja suoraviivaisia. 

Huomioi palvelun eri käyttötarkoitukset

Verkkopalveluitasi saatetaan käyttää samaan aikaan monista eri syistä. Hyvin rakennettu palvelu huomioi erilaiset käyttötapaukset ja ohjaa käyttäjät oikeaan paikkaan nopeasti. Tämä saavutetaan laskeutumissivujen, valikoiden, toimivan sisältöstrategian sekä näiden kanssa saumattomasti yhteen toimivan taustatekniikan avulla.

Hyvä tekninen alusta takaa palvelun esteettömän käytön

Järjestelmän huolellinen ja asiantunteva suunnittelu ja toteutus takaavat hyvän loppukäyttäjäkokemuksen. Laadukas koodi, aktiivinen palvelun ylläpito sekä toimiva ja moderni tekninen alusta tekevät järjestelmästä turvallisen ja tehokkaan. 

Tämän takia on tärkeää investoida ammattitaitoisiin toteuttajiin ja korkeatasoiseen tekniikkaan sekä varata riittävästi aikaa projektin huolelliselle valmistelulle.

Lue lisää toteutuksistamme täällä.

Jaa artikkeli somessa

Selvitä miten voimme tuottaa hyötyä sinulle.

Jutellaanko?

Jätä yhteystietosi, ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat tekniset ratkaisut.

    Jutellaanko?

    Jätä yhteystietosi ja löydetään yhdessä yritystäsi parhaiten palvelevat ratkaisut.

      Scroll to Top